Uutiset

STUK: Nykyiset ydinvoimalat eivät kestä suuren lentokoneen tahallista törmäystä

Suomalaisten ydinvoimalaitosten turvallisuudessa on yhä puutteita.

Säteilyturvakeskuksen STUK:in toimistopäällikkö Pekka Välikangas kertoo Lännen Medialle, että toiminnassa olevia suomalaisia ydinvoimaloita ei ole suunniteltu kestämään suuren matkustajalentokoneen tahallista törmäystä ja siitä aiheutuvia tulipaloja.

-Reaktoria ympäröivät teräsbetonirakenteet, mutta jäähdytys lakkaa helposti toimimasta massiivisen törmäyksen seurauksena. Vanhoissa voimalaitoksissa rakennusten turvajärjestelmien suunnittelussa on varauduttu vain pienkoneen vahingossa tapahtuvaan törmäykseen.

Välikankaan mukaan suuren matkustajakoneen törmäyksestä seuraisi, että laitokselta pääsee radioaktiivisia aineita karkuun, mutta aikaisintaan useiden tuntien kuluessa. Vahingot pystytään minimoimaan väestönsuojelutoimenpiteiden kautta.

VTT:n tutkijan Topi Sikasen tuoreessa väitöskirjassa käsitellään käytännön malleja, jotka auttavat ennakoimaan lentokoneen aiheuttamien tulipalojen seurauksia ydinvoimalaitoksissa.

Matkustajalentokoneiden törmäyksen vaikutusanalyysit tulivat pakollisiksi sen jälkeen, kun terroristit ohjasivat kaksi konetta tahallisesti päin World Trade Centerin kaksoistorneja New Yorkissa vuonna 2001.

Välikangas kertoo, että Olkiluoto 3 ja muut tulevat suomalaiset ydinvoimalaitokset suunnitellaan kestämään ilmasta tulevat hyökkäykset.

-Uusien laitosten ympäristössä ei tarvita lentokonetörmäyksen jälkeen toimia väestön suojelemiseksi. Törmäys ei johda näissä laitoksissa reaktorin vaurioitumiseen tai merkittävään radioaktiivisuuspäästöön muustakaan syystä.

 

Asiasanat

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti