Uutiset

Suomalainen alkoholivienti on kasvussa – seuraavaksi Yhdysvaltoihin lähtee giniä

Suomalaisen alkoholiviennin arvo kasvaa. Kun arvo oli vuonna 2015 noin 129 miljoonaa euroa, vuoden 2017 ennuste on jo 160–170 miljoonaa euroa.

Isokyröläistä giniä valmistava Kyrö Distillery on yksi paristakymmenestä suomalaisesta alkoholia vievästä yrityksestä. Se vie tuotteitaan nyt 28 maahan. Seuraavaksi se pyrkii Yhdysvaltain markkinoille.

- Meno USA:n markkinoille on suunnitelmissa lähempänä kesää, ja meiltä yksi perustajista muuttaa avaamaan markkinaa, kertoo Kyrö Distilleryn brändivastaava Mikko Koskinen Lännen Medialle.

Altian Koskenkorvaa on myyty Yhdysvalloissa syksystä asti. Altia keskittyy aluksi Chicago–Michigan-alueelle.

-Siellä on olemassa vahva pohjoismainen ja suomalainen yhteisö, jota luontaisesti kiinnostavat pohjoismaiset tuotteet, kertoo Altian brändivastaava Suvi Reinikkala.

Viestin läpivieminen isolle yleisölle ottaa joka tapauksessa aikaa.

-Alku on ollut hyvä, ja olemme ehdottomasti rakentamassa brändiä Yhdysvalloissa pitkällä tähtäimellä, Reinikkala lupaa.

Koskenkorvaa myydään noin 30 maassa. Yhdysvaltain lisäksi toinen tärkeä markkina on Venäjä.

Kun pakotteet tyrehdyttivät maitotuotteiden viennin Venäjälle, alkoholi on parissa vuodessa noussut suomalaisen elintarvike- ja juomaviennin vetonaulaksi. Väkijuomien osuus on tällä hetkellä noin 10 prosenttia elintarvikkeiden ja juomien viennistä.

Nyt alkuvuonna potentiaaliset ostajat ovat maistelleet suomalaisia juomia esimerkiksi vienninedistämismatkalla Singaporessa. Kyrö Distillery oli mukana Firenzen Pitti Uomo -muotimessuilla, jonka teemamaana oli Suomi.

Asiasanat

Uusimmat

Fingerpori

comic