Uutiset

Suomalaiset matkailijat vievät rahansa ulkomaille, kotimaan matkailua halutaan piristää löysäämällä alkoholin verotusta

Suomalaisten ulkomaanmatkailu kasvaa huomattavasti enemmän kuin kotimaanmatkailu. Suurin syy liittyy kotimaan heikkoon hintakilpailukykyyn verrattuna suosikkikohteisiin ulkomailla, kuten Baltian ja Välimeren maihin.

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan keskeisimmät tekijät tässä ovat suuret henkilöstökulut sekä alkoholin kireä verotus.

-Työllistäminen on kallista, sillä meillä on EU:n kuudenneksi korkeimmat henkilöstökulut.

Alkoholin verotus on yksi Euroopan kireimpiä. Alkoholia koskee kaksi erillistä veroa, alkoholijuomavero sekä ravintola-anniskelun arvonlisävero. Tällä hetkellä arvonlisävero on 24 prosenttia, kun MaRa haluaisi saada sen laskettua 14 prosenttiin.

-Ulkomaalaisetkin asiakkaat ovat herkkiä hintakilpailulle, mutta kotimainen asiakas on erityisen herkkä. Kyllä suomalainen miettii, kannattaako lähteä ulkomaille, jossa ravintolaillat tulevat huomattavasti halvemmaksi.

Anniskelun arvonlisäveron laskeminen laskisi alkoholiannoksen hintoja noin kahdeksalla prosentilla.

Hyvä sää houkuttaa kotimaanmatkailuun

Kesästä voi hyvinkin tulla vilkas kotimaanmatkailussa, arvelee Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

-Tietyt ennusmerkit ovat lupailleet jopa ennätyksellisen hyvää kesää. Toivottavasti emme joudu syksyllä sanomaan olleemme väärässä.

Tällaisia ennusmerkkejä ovat esimerkiksi eri tapahtumien varaustilanteet. Lisäksi säät ovat suosineet kotimaanmatkailua.

Suoma haluaa edistää kotimaanmatkailua. Käynnissä on 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa viime kesänä.

Kampanjan tarkoitus on nostaa esille kotimaan pieniä helmiä. Viime vuonna kampanjan sivuston suosituin kohde oli Ruokolahdella sijaitseva Kummakivi, valtaisa siirtolohkare, joka tasapainoilee kallion päällä.

Kampanjan lisäksi Suomassa halutaan rytmittää lomia. Monet kesäkohteet lyövät ovensa kiinni välittömästi koulujen alkaessa.

-Esimerkiksi Naantalissa Muumimaailma sulkee ovet jopa liian aikaisin, koska suurin osa työntekijöistä palaa koulun penkille, Hellén kertoo.

Kotimaalla riittää uniikkia tarjottavaa

-Meidän luontomatkailu on sellaista, ettei sitä löydy mistään muualta. Turun saaristo, Saimaan alue ja Lappi ovat varmasti sellaisia kohteita, että sieltä löytyy jotain kokeneillekin matkaajille, Hellén sanoo.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten matkat kotimaassa suuntautuvat useimmiten Uudellemaalle, Pohjois-Pohjanmaalle, Lappiin ja Pirkanmaalle. Lapsiperheet matkustavat paljon esimerkiksi huvipuistoihin.

Hellén on kuitenkin ilahtunut museokortin aloittamasta museoiden nousukaudesta. Toinen uusi trendi on ruokailumatkat.

-Ravintoloiden ja ruokailutapahtumien perässä saatetaan matkustaa muualle ihan varta vasten. Tässä on nyt selkeä trendi.

Asiasanat

Uusimmat