Uutiset

Suomen junaliikenne kiinnostaa ulkomaisia yhtiöitä – Hongkongista tuleva MTR on kiinnostunut myös ratojen rakentamisesta

Suomen rautateillä liikkuu 2020-luvulla mahdollisesti muitakin kuin VR:n junia.

Suomalainen raideliikenne voi kiinnostaa ulkomaisia yrityksiä. Hallituksen viime vuonna tekemän päätöksen mukaan henkilöliikenne vapautuu kilpailulle 2020-luvulla.

Kansainvälinen rautatieoperaattorin MTR:n Euroopan toimintojen johtaja Jeremy Long ja yhtiön Pohjoismaiden yhtiön kehitysjohtaja Malin Önneflod kävivät tutustumassa Suomen raideliikenteen mahdollisuuksiin.

– Olemme kuulleet esimerkiksi tunnin junasta Turun ja Helsingin välillä ja haluamme kuulla siitä lisää. Kaupunkien tuominen näin lähemmäksi toisiaan olisi järkevää. Olemme kuulleet myös Helsingin Pisara-rata -suunnitelmista, Long kertoo.

Toistaiseksi MTR Nordic osallistuu Helsingin lähijunien kilpailutukseen kuuden muun yhtiön kanssa. Kilpailutettujen lähijunien liikenne alkaa näillä näkymin kesäkuussa 2021. Myöhemmin yhtiötä voivat kinnostaa muutkin avautuvat mahdollisuudet.

– Suomessa tapahtuu nyt paljon asioita. Katsomme, mihin meidän olisi järkevää lähteä mukaan, Önneflod sanoo.

– Meillä on hyvä maine Ruotsissa. On luontevaa katsoa seuraavaksi muita Pohjoismaita, Long toteaa.

MTR liikennöi esimerkiksi Tukholman metroa, lähiliikennettä Tukholman alueella sekä Tukholma ja Göteborgin välistä pikavuoroa. MTR:llä on liikennettä myös Lontoossa, Melbournessa, Shenzhenissä, Hangzhoussa, Pekingissä ja Hongkongissa. Alun perin yhtiö on perustettu Hongkongissa.

Myös ratojen rakennus kiinnostaa

Liikennöinnin lisäksi ulkomaisia yrityksiä voi kiinnostaa myös ratojen ja asemien rakentaminen.

– Voisimme myös rakentaa rautateitä ja asemia. Meillä on kokemusta yhteistyöprojekteista julkisen puolen kanssa. Jokainen urakkaa on omanlaisensa, Long sanoo.

Yrityksen kannalta mukaan lähtemisen olisi näytettävä rahallisesti kannattavalta. Long ei pidä Suomen melko pientä asukaslukua pulmana.

– Uuden rautatien olisi oltava kustannustehokas pitkällä aikavälillä. Investoinnin olisi luonnollisesti oltava markkinoihin perustuva, hän pohtii.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ja julkisen vallan halu kehittää raideliikennettä ovat Suomessa sellaisia tekijöitä, jotka tekevät maasta kiinnostavan rautatieyritykselle. Junaliikenne olisi ilmastoystävällistä ja se voi hyvin toteutettuna myös lisätä talouskasvua ja alueiden elinvoimaa.

– Nyt on aika muutokselle ja haluamme siihen mukaan, Long sanoo.

Henkilöliikenne avautuu kilpailulle

Suomessa hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle.

Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin.

Tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä.

EU-tasolla rautatieliikennettä on avattu asteittain kilpailulle vuodesta 2003 alkaen, ensin tavaraliikenteessä ja viimeiseksi kotimaan henkilöliikenteessä.

Tavoitteena on, että Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutettu liikennöinti alkaa kesäkuussa 2022.

Tarkoituksena on, että uusien sopimusten mukainen liikenne koko maassa olisi käynnistynyt vaiheittain kesäkuuhun 2026 mennessä.

Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR-Yhtymä Oy:n välinen nykyinen sopimuskokonaisuus henkilöjunaliikenteen yksinoikeudesta on voimassa vuoden 2024 loppuun saakka. Kilpailun avaaminen edellyttää tämän sopimuksen uudelleen neuvottelua.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö.

Uusimmat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic