Uutiset

Suomessa ruoan verkkokauppa ei ole lennossa — Kesko uskoo Kiinan kasvuun

Suomalaiset eivät ole vielä ole täysin ottaneet omakseen ruoan verkkokauppaa, vaikka sen osuus on ollut kasvussa.

-Verkkokaupan osuus päivittäistavarakaupasta on noin 0,3 prosenttia, mutta kasvu on kova. Keskiostokset ovat kuitenkin verkossa tehtynä suurempia kuin kivijalkakaupoissa, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan johtaja Ari Akseli.

Sekä Kesko että S-ryhmä pyrkivät kehittämään ruoan verkkokauppaa, jotta sen suosio kasvaisi. Suurempi asiakaskunta johtaisi siihen, että kaupan kustannukset alenisivat ja samalla mahdollisesti myös digipalveluihin liittyvät hinnat.

Toistaiseksi murkinan verkkokauppa ei ole osoittautunut Suomessa kannattavaksi, mutta tilanne voi muuttua, jos sen suosio kasvaa.

-Ruoan verkkokauppa kasvaa voimakkaasti, mutta myyntiluvut eivät vielä ole suuria. Verkkokaupassa ollaan nyt siinä vaiheessa, että siihen haetaan skaalautuvuutta, jotta kustannukset tippuvat, kertoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Toistaiseksi ruokaa saa verkon kautta lähinnä suurimmissa kaupungeissa.

-Verkkokauppa on nyt keskittynyt suuriin kaupunkeihin. Pienissä kunnissa sitä ei juuri ole. Olemme kehittäneet samalla digipalveluita perinteisissä kivijalkakaupoissa käyville. Esimerkiksi ostoslistan voi tehdä valmiiksi, Alarotu toteaa.

S-ryhmällä ei toistaiseksi ole suunnitelmia laajentaa verkkokauppaa ulkomailla.

-Virossa meillä on verkkokauppaa, koska siellä on myös Prismoja. Muualle verkkokauppaa ei ole suunnitteilla, mutta katsotaan, miten tilanne kehittyy, Alarotu kertoo.

Kesko tiedotti perjantaina lähtevänsä Kiinan verkkokauppamarkkinoille yhteistyössä verkkokauppayhtiö Alibaban kanssa.

Satojen miljoonien ihmisten käyttämän Alibaban kautta kaupataan muun muassa Pauligin, Fazerin ja marjayritys Kiantaman tuotteita. Myöhemmin kiinalaisille kaupataan Valion, Raision, Finn Springin ja Robertsin tuotteita.

-Suomalaiset tuotteet ovat Kiinassa kalliimpia kuin Suomessa. Puhdas ruoka kuitenkin kiinnostaa Kiinassa. Maassa on pitkään ollut yhden lapsen politiikka. Yhden lapsen ravinnosta huolehtii hänen vanhempiensa lisäksi neljä isovanhempaa. Ruoan verkkokauppa on kasvanut Kiinassa 30 prosenttia ja kivijalkakaupan vain prosentti, Akseli selvittää.

Kesko lähtee Kiinan verkkomarkkinoille start up -hengessä.

-Reagoimme tilanteen mukaan kehitykseen, Akseli sanoo.

Muista vastaavista vientihankkeista Kesko ei toistaiseksi puhu.

-Tässä vaiheessa emme ota muihin vastaaviin vientihankkeisiin kantaa, Akseli vastaa.

Asiasanat

Uusimmat