Uutiset

Suomi ja Ruotsi hankkivat kenties yhteisiä jäänmurtajia – Seuraavan sukupolven murtajat poikkeavat vanhoista monin tavoin

Hankintasopimus allekirjoitetaan tiistaina. Rakentamisesta ei ole vielä päätöstä.
Näin toimittiin ennen. Jäänmurtaja Murtaja saapui 14. helmikuuta 1966 noutamaan talven viimeiset laivat Rauman satamasta. Kuva: Arkisto
Näin toimittiin ennen. Jäänmurtaja Murtaja saapui 14. helmikuuta 1966 noutamaan talven viimeiset laivat Rauman satamasta. Kuva: Arkisto

Suomen ja Ruotsin tiivis ja pitkä jäänmurtoyhteistyö saa jatkoa. Maiden edustavat allekirjoittavat tiistaina hankintasopimuksen seuraavan sukupolven jäänmurtajien suunnittelusta.

Suunnittelun yhteishankinnan voitti suomalainen Aker Arctic Technology Oy. Työn arvo on 3-4 miljoona euroa. Sen on määrä valmistua ensi vuoden loppuun mennessä.

Murtajien rakentamisesta ei ole vielä päätöstä. Jos sellainen tehdään, naapurimaat saavat aikanaan käyttöönsä täysin uudentyyppisiä jäänmurtajia.

Ympäristöystävällistä tehoa

Taustalla vaikuttaa muuttunut toimintaympäristö. Suomen ja Ruotsin satamiin tulevien kauppalaivojen koko on ensinnäkin kasvussa samalla, kun tiukentuneet ympäristövaatimukset pienentävät alusten konetehoja asteittain. Siksi niiden jäissäkulkuominaisuudet heikentyvät Itämeren haastavissa talvioloissa.

Pääjohtaja Kari Wihlman toteaa Väyläviraston tiedotteessa, että Suomen ulkomaankauppa ja kilpailukyky perustuvat ympärivuotiseen toimitusvarmuuteen. Tässä suhteessa uusien murtajien suunnittelu vastaa tulevaisuuden tarpeisiin.

Murtajien edellytetään kykenevän avustamaan vähintään 32 metriä leveitä laivoja.

Muita tavoitteita ovat muun muassa kustannustehokas operointi, alhaiset elinkaarikustannukset ja siirtyminen fossiilittomaan polttoaineeseen vuoteen 2030 mennessä. Myös hiilidioksidipäästöjen vähentyminen on tärkeä päämäärä.

Suunnitteluyhtiön haastavin hanke

Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen painottaa tiedotteessa jäänmurtajien pitkää ikää. Ne suunnitellaan toimimaan puoli vuosisataa.

– Suunnitteluhankkeen tavoitteet ovat siis kunnianhimoiset, Suojanen kiteyttää.

– Vaikka olemme juuri suunnitelleet jäänmurtajan, joka selviytyy Pohjoisnavalla, tämä on tässä suhteessa Aker Arctin haastavin hanke tähän mennessä.

Konseptin valinta tapahtuu maaliskuussa. Tällöin myös rakentamisen kustannusarvio on tiedossa. Telakoiden kilpailutus toteutetaan, mikäli päätös murtajien rakentamisesta tehdään.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti

3.12.2020