Uutiset

Suuret virastot tuskin laajentavat aukiolojaan, vaikka kansa sitä vaatii – Verkko palvelee nykyisin

Verotoimistojen, TE-toimistojen ja Kansaneläkelaitoksen (Kela) toimipisteiden aukioloaikoja ei ainakaan tällä hetkellä olla laajentamassa, vaikka kansa sitä vahvasti vaati Lännen Median kyselyssä. Työ- ja elinkeinoministeriössä TE-toimistojen aukiolojen lisääminen on yksi vaihtoehto.

Kyselyn mukaan 43 prosenttia suomalaisista haluaa valtion ja kuntien virastojen nykyisten aukioloaikojen laajentamista.

Verottaja palvelee ruuhka-aikoina iltaisin verkossa

Vuoden alku on verottajalle kiireistä aikaa, kun ihmiset uusivat verokorttejaan. Verohallinto kokeili tammikuun 2.–18. päivien välillä verotoimistojen aukiolon venyttämistä iltakuuteen.

-Väkeä kävi kuitenkin melko vähän. Verotoimistoissa asiointi on tippunut viime vuosina 100 000 asiakkaalla per vuosi, sanoo verohallinnon asiakasohjauspäällikkö Harriet Mallenius.

Mallenius ei usko ilmiön johtuvan siitä, että työssäkäyvät eivät ehdi verotoimistoihin. Asiointitottumukset ovat muuttuneet verkkopalvelun eduksi, eikä veroilmoituksissakaan ole niin paljon tehtävää kuin takavuosina.

Verottaja on lisännyt palvelua etenkin verkkoon tammikuun kiireisenä aikana. Chat-palvelua on pidennetty monella tunnilla arki-iltaisin.

Toinen vuosittainen ruuhka-aika on toukokuun alku, kun kansalaiset muokkaavat esitäytettyjä veroilmoituksiaan.

-Etukäteen täytetty veroilmoitus on vähentänyt asiointitarvetta ihan hirveästi. 70 prosentille riittää tarkistaminen, Mallenius sanoo.

Verottajan chat-palveluun vastataan Malleniuksen mukaan keskimäärin minuutissa. Puhelinpalvelussa on tähän aikaan vuodesta ruuhkaa, mutta tavallisesti puheluun vastataan muutamassa minuutissa tai jopa ilman jonoa. Aamut ovat ruuhkaisimpia puhelinpalvelussa.

Verottaja pyrkii Malleniuksen mukaan vähentämään asiakaspalvelun tarvetta ja säästämään myös asiakkaan aikaa esimerkiksi esitäytetyillä veroilmoituksilla.

-Haluamme nostaa Suomen tehoa, ettei mene kuittien kanssa turhaa aikaa. Edellinen sukupolvi muistelee kauhulla, kun veroilmoituksen tekoon meni viikko.

TE-toimistojen aukiolojen laajentamista pohditaan

Työ- ja elinkeinoministeriössä kansan vaatimus virastojen aukioloaikojen laajentamisesta otetaan vakavasti. Piristynyt talous ja aktiivimalli näkyvät töiden lisääntymisenä TE-toimistoissa.

-En pidä mahdottomana, että keskusteltaisiin aukiolojen laajentamisesta, varsinkin kun siitä on kansan vaatimus, toteaa ministeriön ylijohtaja Marja-Riitta Pihlman.

Osa alueellisista TE-toimistoista on jo kertonut ministeriölle lisäresurssien tarpeesta aktiivimallin tultua.

-Palaamme asiaan lisätalousarviokeskustelussa, onko tarvetta virkamiestyön lisäämiselle tai ostopalveluille, Pihlman sanoo.

TE-toimistoja työllistävät aktiivimalliin liittyvät toimet kuten valmennusten järjestäminen ja yrittäjyysneuvonta. Talouden piristyessä toimistot taas auttavat työvoimapulasta kärsiviä yrityksiä löytämään oikeanlaisia työntekijöitä.

TE-toimistot ovat takavuosina olleet auki myös iltaisin. Samaan käytäntöön palaamista voidaan harkita, jos tarvetta ilmenee. Verkkopalvelu toimii kellon ympäri, ja siellä on tiettyinä aikoina saatavissa myös chat-palvelua.

Kelan palvelut noudattelevat virka-aikaa jatkossakin

Kansaneläkelaitos ei tällä hetkellä aio laajentaa aukioloaikojaan, sanoo asiakkuusjohtaja Elise Kivimäki.

Kelan toimipisteet ovat auki yleisesti arkisin 9–16. Suurin osa Kelan asiakkaista ei käy töissä, joten virastossa lasketaan, että asiointi onnistuu virka-aikaan.

Toisaalta kyselyssä kolmasosa työttömistä, opiskelijoista ja eläkeläisistä vaati virastojen aukioloaikojen laajentamista.

Kelan puhelinpalvelu on avoinna arkipäivisin kello 8–17. Verkkopalveluun pääsee muinakin aikoina, mutta se on itsepalvelua. Verkossa ei tällä hetkellä ole samanaikaista asiakaspalvelua, mutta sinne voi jättää kysymyksen.

-Kokeilimme Espoon palvelutorilla aukioloa kello 17 asti. Siitä oli hyvät kokemukset, Kivimäki tosin myöntää.

Kelassa aukioloaikoja rajoittaa työehtosopimus, jonka mukaan perustyöaika on arkisin kello 8.15–16, kun taas liukumalla on mahdollista työskennellä kello 7–18:n välillä.

Kelakin aikoo kehittää verkkopalvelua. Viime vuonna se kokeili chat-robottia opiskelijoiden tukihakemuksissa. Tänä vuonna Kela aikoo laajentaa robotin käyttöä.

Kelan henkilökunnan antama chat-palvelu on ollut käytössä työnantajille ja terveydenhuollon henkilöstölle. Henkilöasiakkaille laajentamisesta ei ole vielä päätöstä.

Kelan puhelinpalvelun vastausaika vaihtelee muutamista minuuteista ylöspäin.

-Harvoin pääsee heti läpi. Kaikki eivät valitettavasti jää jonottamaan. Meille voi kyllä jättää soittopyynnön, jolloin soitamme samana päivänä tai illalla, Kivimäki sanoo.

Kiky lisäsi Kelan aukioloa

Kilpailukykysopimus on näkynyt osittain Kelan aukioloajoissa.

Sopimus pidensi uudenvuodenaaton ja kiirastorstain aukioloja puolipäiväisistä kokopäiväisiksi. Lisäksi töitä tehdään joko helatorstaina tai loppiaisena. Vuosi sitten Kela oli loppiaisena auki. Tänä vuonna on helatorstain vuoro.

-Loppiainen oli todella hiljainen, vaikka yritimme tiedottaa siitä, Kivimäki sanoo.

Loput kikystä muuttuu Kelassa 12 minuutin työajan pidennykseksi keskiviikkoisin.

Verottaja työskentelee 6 minuuttia aiempaa pidempään päivittäin, mutta se ei vaikuta verotoimistojen aukioloaikoihin. Silloin tehdään muita töitä.

-Emme ole vielä mitanneet, mikä on ollut kikyn vaikutus. Seuraamme tilastoinnilla paljonko verotustapauksia tutkitaan vuosittain ja paljonko ohjausta on annettu millekin asiakasryhmälle, Mallenius sanoo.

TE-toimistoissa kikyn 6 minuutin työajan lisäys päivittäin ei ole ylijohtaja Pihlmanin mukaan lisännyt merkittävästi tehokkuutta. Se kuitenkin helpottaa työtehtävien viimeistelyä ennen kotiin lähtöä, jos päivän viimeinen asiakas lähtee pois vastaanotolta juuri sulkemisaikaan.

Taloustutkimus kysyi suomalaisilta tammikuussa

Lännen Media teetti palveluiden aukioloaikoja koskevan kyselyn Taloustutkimuksella. Kyselyyn vastasi 1 162 ihmistä Manner-Suomessa 8.–9. tammikuuta. Virhemarginaali on 2,5 prosenttiyksikköä.

Asiasanat

Uusimmat

Fingerpori

comic