Uutiset

Taivaan jättiläiset lensivät jo kohti auringonlaskua – koronasta tuli jumbojetin kuolinisku

Koronavirus on nopeuttanut legendaarisen Boeing 747:n matkustajakäytön loppua.
Lufthansan Boeing 747 -koneita on koronan vuoksi varastoituna Twenten lentokentällä Hollannissa. Kuva: Vincent Jannink
Lufthansan Boeing 747 -koneita on koronan vuoksi varastoituna Twenten lentokentällä Hollannissa. Kuva: Vincent Jannink

Noin puolentoista miljoonan kuolonuhrin lisäksi koronavirus on vienyt hautaan joukon yrityksiä.

Sen uhriksi on joutumassa myös Boeing 747, eli Jumbojetiksi ja taivaan kuningattareksikin kutsuttu ikoninen ja helposti tunnistettava lentokone.

Boeing ilmoitti kesällä lopettavansa mallin tuotannon koronaviruksen takia muuttuneen markkinatilanteen vuoksi. Viimeinen kone toimitetaan asiakkaille vuonna 2022.

Samalla useat lentoyhtiöt ovat ilmoittaneet luopuvansa konetyypin käytöstä. Tänä vuonna ilmoituksen ovat antaneet ainakin australialainen Qantas, hollantilainen KLM sekä British Airways. Viimeksi mainitun piti alun perin luopua jumboistaan vasta vuonna 2023, mutta viimeinen lento lennettiin lokakuun alussa.

Viimeinen merkittävä eurooppalaisyhtiö, joka jatkaa konetyypillä liikennöintiä on saksalainen Lufthansa. Sekin tosin on vähentänyt jumbojettiensä määrää pandemian vuoksi.

Jatkaa rahtikäytössä

Ensilentonsa vuonna 1969 lentänyt Boeing 747 oli aikanaan maailman suurin matkustajalentokone.

Jumbojetin kehittäminen oli Boeingille valtava taloudellinen ponnistus, ja projektin vuoksi otettu miljardivelka oli aikanaan maailmanennätys. Uhkapeli kuitenkin takasi Boeingille monopoliaseman jättikoneiden markkinoilla vuosiksi.

Jo konetyypin ensimmäisinä palvelusvuosina iski öljykriisi, minkä vuoksi 747 kävi liian kalliiksi lentää monille sen käyttäjille. Konetyyppiä kuitenkin kehitettiin edelleen ja sen kaikkia versioita on valmistettu yli 1 500 kappaletta.

Jumbojetin tunnistaa sen osin kaksikerroksisesta muodosta. Tähän päädyttiin, jotta ohjaamo saatiin nostettua matkustamon yläpuolelle. Ajatuksena oli, että koneen voisi muuttaa helposti rahtikäyttöön.

Vaikka jumbojetin matkustajakäyttö lähenee loppuaan, konetyyppi on yhä laajasti rahtikäytössä.

Myös superjumbo vaikeuksissa

Korona vauhditti jättikoneiden aikakauden loppua merkittävästi, mutta tosiasiassa niiden lähtölaskenta oli alkanut jo aiemmin.

2000-luvun alussa maailman suurimman matkustajakoneen tittelin Boeing 747:ltä kaapanneen Airbus 380:n tuotannon päättymisestä ilmoitettiin jo vuonna 2019. Viimeinen kone toimitetaan ensi vuonna.

Koronaviruspandemia on vauhdittanut myös Airbusin superjumbon loppua. Air France ja Lufthansa ovat tänä vuonna ilmoittaneet lopettavansa konetyypin käytön kokonaan.

Syynä jättikoneiden poistumiseen taivaalta on tapa, jolla lentoyhtiöt järjestävät reitistönsä. Boeing 747 ja Airbus 380 kehitettiin aikana, jona liikenne keskittyi solmukohtien ympärille. Matkustajat kulkivat niiden välillä suurissa koneissa ja jatkoivat edelleen määränpäähänsä pienemmillä koneilla.

Trendi on kuitenkin tällä vuosituhannella muuttunut. Lentoyhtiöt ovat alkaneet suosia yhä enemmän pienempien kenttien välisiä suoria lentoja, joille riittää pienemmän kaluston käyttö. Näihin koneisiin riittää kaksi moottoria, mikä tekee niistä jättikoneita taloudellisempia lentää.

Boeing 747

Lensi ensilentonsa 9. helmikuuta 1969. Otettiin matkustajakäyttöön 22. tammikuuta 1970 Pan Amin reitillä New Yorkista Lontooseen.

Uusin versio, 747-8 otettiin käyttöön vuonna 2012.

52 vuoden aikana konetta on valmistettu 1 558 kappaletta. Tuotanto päättyy, kun viimeiset 15 on toimitettu.

Lokakuussa 2020 koneista oli käytössä 438 kappaletta. Niistä yli 300 oli rahtikoneita.

Airbus 380

Lensi ensilentonsa vuonna 2005. Otettiin matkustajakäyttöön vuonna 2007 Singapore Airlinesin reitillä Singaporesta Sydneyhyn.

Koneesta on tehty 251 tilausta, joista 243 on toimitettu. Tuotanto päättyy ensi vuonna.

Merkittävin käyttäjä on Emirates, jolla koneita on yli 100.

Pariisissa sijaitseva ilmailu- ja avaruusmuseo on ainut paikka, jossa sekä Boeing 747 että Airbus 380 ovat näytteillä samassa paikassa.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti