Uutiset

Tallinnan-tunnelin pääteasemaksi vertaillaan Helsinkiä ja Espoota – tunneliyrittäjä perustelee, miksi Espoon ”Otakeila” olisi kätevämpi

Helsinki–Tallinna-rautatietunnelihanke on nyt viranomaisten tarkasteltavana. Helsingin edustalle voisi syntyä uusi asutettu keinosaari, josta täytyy arvioida maanpuolustuksellinen ulottuvuus.
Kaikki kolme arvioitavaa tunnelivaihtoehtoa johtavat Helsinki–Vantaan lentokentälle. Keinosaarien paikka vaihtelee eri vaihtoehdoissa.

Suomen ja Viron viranomaiset arvioivat lähiaikoina Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin eri reittivaihtoehtoja ja niiden ympäristövaikutuksia. Pöydällä ovat yksi Helsingin keskustaan päättyvä tunnelilinjaus ja kaksi Espoon Keilaniemeen ja Otaniemeen päättyvää linjausta.

15 miljardin euron tunnelihanketta vie eteenpäin Suomessa Finest Bay Area Development Oy, jonka yrittäjiä ovat Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen. He esittävät linjauksen kulkua Espoon kautta, mutta odottavat ensin viranomaisten selvityksiä. Helsinkiä pääteasemana ei suljeta pois.

– Nyt tutkitaan eri reitit, jolloin oikeasti tiedetään, mikä on paras ympäristön kannalta. Toki tehdään myös taloudellinen tarkastelu. Jos Espoon kautta menevät reitit eivät sovellu toteutettaviksi, Helsingin kautta menevä reitti voi olla sopiva, sanoo yrittäjä Kustaa Valtonen Lännen Medialle.

Helsinkiin päättyvää reittiä esitti alun perin molempien maiden viranomaisten FinEst Link -selvitysprojekti.

Syvyysulottuvuus otettava huomioon

Espoon Keilaniemen ja Otaniemen puolesta puhuu Valtosen mukaan pääteaseman käyttäjäkokemus, eikä sijainti ajallisesti ole paljon keskustaan pääsyä heikompi.

– ”Otakeila” on lähellä Helsingin keskustaa, kuuden minuutin metromatkan päässä. Asema pystyisi olemaan lähellä maanpintaa, joten sieltä pääsee liikkumaan nopeasti, Valtonen kertoo.

– Helsingin keskustassa on paljon rakennettua ja väistettävää. Aseman pitäisi olla 80–90 metrin syvyydessä.

Tällöin asemalle laskeutuminen voisi Valtosen mukaan viedä yhtä paljon aikaa kuin siirtyminen Keilaniemeen.

Kolmas syy on se, että Helsingin keskustan uudisrakentamismahdollisuudet ovat rajalliset, kun taas Keilaniemen ja Otaniemen alueella on tilaa tehdä vaikka tornitaloja.

Yva-vaihe alkamassa Suomessa, Viro vielä jäljessä

Tunneli on etenemässä ympäristövaikutusten arviointi (yva) -vaiheeseen Uudenmaan ely-keskuksessa.

Paperit on jo jätetty ennen joulua, mutta toistaiseksi ely-keskus ei ole julkistanut tunnelisuunnitelmaa nähtäväksi, sillä Suomen ja Viron ympäristöministeriöt pyrkivät koordinoimaan molempien maiden omat yva-prosessit samanaikaisesti kansainvälisen prosessin ohella. Virossa hanke ei ole vielä yva-vaiheessa.

Pöyry toimii hankkeessa Vesterbackan ja Valtosen yrityksen konsulttiapuna viranomaisten suuntaan. Pöyryn projektikoordinaattori Minna Tontti kertoo, että yva-lain näkökulmasta eri tunnelilinjaukset tarkastellaan tasapuolisesti.

Keinosaarta pitäisi pystyä myös puolustamaan

Yksi tunneliprojektin mielenkiintoisimmista ulottuvuuksista on kaivumurskasta syntyvä mahdollinen asuttu keinosaari.

Tunneliyritys esittää Helsingin edustalle 50 000 asukkaan keinosaarta, jossa 350–400 kilometrin tuntinopeutta kulkevat junat pysähtyisivät. Matka Tallinnaan kestäisi vain 20 minuuttia pysähdyksenkin kanssa.

Uuden saaren rakentaminen Suomenlahdelle pääkaupungin Helsingin edustalle kiinnostaa varmasti myös Puolustusvoimia turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta.

– Yva-menettelyssä laaja joukko viranomaisia antaa hankkeesta oman arvionsa. Todennäköisesti myös Puolustusvoimat ottaa kantaa, Tontti sanoo.

Kolmessa eri suunnitelmassa tunnelin linjaus on erilainen, ja siksi keinosaarenkin paikka vaihtelee. Saari voisi olla osa jotain olemassa olevaa kuntaa tai aivan oma kuntansa.

Yrittäjät odottavat yva-vaiheen valmistuvan jo tänä vuonna. Viranomaiset ja Pöyryn Minna Tontti eivät ota kantaa hankkeen aikatauluun, mutta Pöyryssä on valmius laatia ympäristövaikutusten arviointi yrittäjien haluamassa aikataulussa.

Osakas Dubaista, rahoitusta haussa Aasiasta ja Euroopasta

Yrittäjä Kustaa Valtosen mukaan tunnelin rakentaminen voidaan aloittaa heti, kun luvat ovat kunnossa jo nykyisellä sadan miljoonan euron suunnittelurahoituksella.

Rahaa on tarkoitus kerätä lisää rakentamisaikana kilpailuttamalla seuraavan vaiheen lainoja vuosittain. Yrittäjät ovat luottavaisia, että 15 miljardin euron kokonaisrahoitus järjestyy.

ARJ Holding -yhtiö Dubaista on osakkaana Finest Bay Area Developmentissa ja toimittaa alkurahoituksen.

– Kiinasta ja Aasiasta on tulossa iso osa rahoituksesta. Myös pohjoismaiset eläkeyhtiöt ovat olleet kiinnostuneita hankkeesta, Valtonen sanoo.

Uusimmat

Fingerpori

comic