Uutiset

Tänään on sekä ostamisen että sen vastustamisen päivä – kulutusjuhlaa vastustetaan ympäristösyillä

Yhdysvalloista Suomeen rantautuneen alennusmyyntipäivä Mustan perjantain (Black Friday) lisäksi tänään vietetään “Älä osta mitään -päivää”.

Suomessa erityisesti Luontoliitto pitää yllä Älä osta mitään -päivää, jonka juuret ovat Kanadassa. Päivän ajatuksena on kampanjoida kerskakulutusta vastaan, koska maapallon luonnonvaroja ylikäytetään ja kerskakulutus lisää myös ilmastonmuutoksen haittavaikutuksia.

Luontoliiton lisäksi myös Sitra (Suomen itsenäisyyden juhlarahasto) on perjantaina penännyt kulutuksen vähentämistä. Sitran linjana on se, että myös yksilöiden on pienennettävä hiilijalanjälkeään valtioiden, kuntien ja yritysten rinnalla.

Sitran mukaan suomalaisten olisi syytä esimerkiksi satsata esimerkiksi vanhojen tavaroiden korjaamiseen ja kiertotalouteen. Kiertotalous voi yksilötasolla tarkoittaa esimerkiksi käytettyjen tavaroiden ostamista ja myymistä.

-Ilmastoa kuormittavasta tuhlaustaloudesta on siirryttävä uuteen tehokkaampaan talousmalliin, hiilineutraaliin kiertotalouteen, ja tämän on tapahduttava hyvin nopeasti, sanoo Sitran johtaja Mari Pantsar.

Käytettyjen tavaroiden laajempi ostaminen ja myyminen tarkoittaisi myös sitä, että valmistajilta edellytettäisiin tuotteiden kestävyyttä.

-Tuotteissa ja palveluissa olisi oltava uusiokäytön mahdollisuus. Tuotteiden myyjiä pitäisi ohjata miettimään, voisivatko he tuotteiden sijaan myydä palvelua. Regulaatio olisi saatava tässä kuntoon. Lisäksi fossiilisten polttoaineiden tuet olisi poistettava, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.) puhui Sitran perjantaina järjestämässä keskustelutilaisuudessa.

Uusiokäyttö tarkoittaisi esimerkiksi tavaroiden vuokraamista ennemmin kuin ostamista.

Kaupan liitto on huomannut, että Musta perjantai on viime vuosina saanut vahvemman jalansijan Suomessa. Erityisesti alle 35-vuotiaat seuraavat alepäivän tarjouksia.

-Marraskuu on ollut perinteisesti keskimääräistä huonompi myyntikuukausi, mutta parina viime vuonna marraskuun liikevaihdossa on tapahtunut hienoista kohenemista vuosikeskiarvoon verrattuna. Tämä voi olla viite siitä, että muun muassa Black Friday on osaltaan siirtämässä joulukauppaa marraskuulle, pohtii liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Kaikille kaupoille alennuspäivä ei välttämättä tuo voittoa.

-Kaupoille on tietysti järkevintä myydä normaaleilla hinnoilla. Alennustuotteista ei välttämättä jää lainkaan katetta kaupalle. Yhdysvalloissa ja Britanniassa kaikki kaupat eivät lähde mukaan kampanjaan, koska normaalihinnoilla myyminen koetaan paremmaksi vaihtoehdoksi, Kurjenoja sanoo.

Alennusmyynneillä voi syntyä kaupalle voittoa varsinkin siiten, jos asiakkaat ostavat myös normaalihintaisia tuotteita.

Kaupan liiton mukaan Suomessa melkein 4 000 kauppaa on mukana Musta perjantai -kampanjassa.

-Se on aika paljon, Kurjenoja sanoo.

Asiasanat

Uusimmat