Uutiset

Tauolla ollut Uber lähtee hintakilpaan ja haluaa tehdä taksikyytien käytöstä arkisemman asian

Kuva: Thomas Hatherway / Alamy

Kyytipalvelu Uber toivoo, että kun taksiuudistuksen valuvikoja aletaan korjata, käyttöön ei otettaisi markkinan kasvua ja markkinoille pääsyä jarruttavia muutoksia.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan arviomuistiota vuoden 2018 taksiuudistukseen korjauksista. Perinteistä taksialaa edustava Taksiliitto kannattaa omassa lausunnossaan verohallinnon ajatusta, että taksin tunnistaminen pitäisi tehdä helpommaksi.

Se voitaisiin toteuttaa esimerkiksi takseille asennettavilla erivärisillä rekisterikilvillä.

Uberin yhteiskuntasuhteiden johtaja Robert Torvelainen sanoo, että vaatimus rekisterikilvistä tekisi kuljettajille hankalammaksi ajaa välillä Uber-kyytejä, välillä käyttää autoa omassa ajossa.

–  Toivomme, että mahdolliset korjaustoimenpiteet eivät rajaisi kasvumahdollisuuksia ja että kynnys markkinoille tulemiselle säilyisi uudelle kuljettajalle matalana, Torvelainen sanoo STT:lle.

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen on tässä kohtaa eri mieltä. Liiton kanta on, että laillisten autojen parempi tunnistettavuus – esimerkiksi eriväristen kilpien avulla – auttaisi poimimaan epärehelliset toimijat pois markkinoilta. Sekä perinteisellä taksialalla että uusilla palveluilla on Koskisen mukaan intressinä saada epärehelliset toimijat pois markkinoilta, olivat ne sitten täysin pimeitä ja luvattomia, tai veroja ja maksuja kiertäviä laillisia yrittäjiä.

Uber lähtee hintakilpaan

Uberin haasteena on saada suomalaiset käyttämään sovellusta muutenkin kuin ulkomaanmatkoilla, Torvelainen sanoo.

–  On ehkä vähän unohtunut, että me olemme Suomessakin yksi vaihtoehto, Torvelainen sanoo.

Ylipäätään tavoite on tehdä taksipalvelujen käyttämisestä arkipäiväisempää.

– Haluamme herätellä, että kun on tullut uusia palveluja ja vaihtoehtoja, niin taksin käyttö voisi olla arkisempi juttu.

Taksiliiton Koskinen pitää suurempana ongelmana taksipalvelujen luotettavuutta. Tavallinen kuluttaja joutuu vapaan hinnoittelun oloissa olemaan tarkkana, ettei vastaan tulee kyytiä, joka karhuaa Katajanokan laivaterminaalin ja Helsingin rautatieaseman välisestä kyydistä 65 euroa, Koskinen kuvaa.

–  Asiakas, jota kerran huijataan, on pois koko toimialalta. Hän menee sen jälkeen vaikka potkukelkalla, vaikka maassa ei olisi lunta.
Uber pyrkii omalta osaltaan kasvattamaan omaa liiketoimintaansa laskemalla maaliskuun alussa hintojaan kymmenellä prosentilla. Arvio on, että kysyntä kasvaa niin, että kyytien määrän kasvu korvaa alennuksen vaikutuksen kuljettajien tuloihin.

Uber toimii Suomessa vain pääkaupunkiseudulla, eikä Torvelaisen mukaan tällä hetkellä ole suunnitelmia laajentaa toimintaa muualle maassa. Yhtiö aloitti Suomessa vuonna 2014, mutta jäi 2017 vuoden mittaiselle tauolle ennen taksiuudistusta.

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic