Uutiset

Telakoilla ei ole koettu vastaavaa – yli sata risteilijää tilauksessa. Meyer Turku luovuttaa seuraavan laivan tiistaina.

Seuraava Meyer Turun telakalta valmistuva risteilijä on viittä vaille valmis. Sinikylkinen Mein Schiff 1 on palannut loppuviikosta koeajolta Itämereltä, Gotlannin läheltä. Tiistaina telakalla soivat jälleen kansallislaulut, kun risteilijä luovutetaan perinteisin juhlallisuuksin omistajalleen, saksalaiselle TUI Cruises-varustamolle.

TUI Cruises on kasvattanut laivastoaan isoin harppauksin. Varustamon johto ottaa jo viidennen risteilijän vastaan Turusta. Reilun puolen vuoden kuluttua valmistuu seuraava. Sen jälkeen tilauksessa on vielä yksi TUI-alus, seitsemäs.

TUI Cruisesin laivasarja on poikkeuksellisen pitkä. Näin pitkiä laivasarjoja tapasi olla Neuvostoliiton kaupan aikoina.

Turun telakan menestystarinassa TUI Cruisesilla on ollut merkittävä rooli. Se on hyvin tärkeä asiakas, vahvistaa toimitusjohtaja Jan Meyer.

Royal Caribbean-varustamon puoliksi omistama TUI Cruises osallistui Turun telakan pelastusoperaatioon, kun se tilasi uusia risteilijöitä hyvin epävarmana aikana. TUI Cruisesin tilaukset ovat tuoneet tasaisen työkuorman Turun telakalle, kun telakka on käytännössä syntynyt uudelleen Meyerin perheen omistuksessa.

Jan Meyer muistuttaa, että TUI:n tilaukset eivät kuitenkaan ole tulleet helpolla. Laivojen hinnan sekä suunnittelun on pitänyt olla houkutteleva. Nyt valmistuva alus on aiempia 20 metriä pidempi ja siinä on myös muita uusia ratkaisuja.

Pieniä risteilijöitä isojen rinnalle

Risteilyvarustamojen joukossa TUI Cruises ei ole poikkeus. Maailman telakoiden tilauskannassa on aiesopimukset mukaan lukien noin 110 risteilijää. Vertailukohtaa laivanrakennuksen historiassa ei ole. Määrä on huomattavan suuri, sillä risteilylaivoja on maailmassa tällä hetkellä liikenteessä noin 300 kappaletta. TUI Cruisesin lisäksi Turun telakalla on tilauksia Carnival Cruise Linesille ja saman konsernin Costa Crociere-varustamolle sekä Royal Caribbeanille.

Maailman toiseksi suurimman risteilyvarustamon, Royal Caribbeanin varatoimitusjohtaja Harri Kulovaara tuntee laivanrakennuksen noin neljänkymmenen vuoden ajalta.

-Tällaista rakennustilannetta ei ole ollut aikaisemmin koskaan, hän vahvistaa.

Syitä paksuihin tilauskirjoihin on monia. Kaiken pohjana on se, että risteilyala on kasvanut ja menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin viime vuodet. Toiminta on laajentunut monille alueille maailmassa ja laivoille onnistutaan houkuttelemaan yhä nuorempia sukupolvia.

-Tämä on konsepti, joka toimii erittäin hyvin ja se johtuu siitä, että alaa on kehitetty oikealla tavalla vastaamaan ihmisten toiveita ja tavoitteita. Kasvu todennäköisesti jatkuu. Nyt tilauksessa olevien yli sadan laivan jälkeen ei tule mitään seinää vastaan.

Kaupat tehdään nyt huomattavasti pidemmälle ajalle kuin aiemmin. Ennen laivojen toimitusaika oli noin kolme vuotta, nykyään jopa viisi tai seitsemän vuotta. Kun telakoiden määrä on rajallinen, niin varustamot haluavat varmistaa, että ne saavat haluamansa alukset.

Uutta on se, että jättiristeilijöiden rinnalla tilataan myös pienempiä laivoja.

– Nyt myös pienten risteilyalusten rakentaminen on alkanut, sillä esimerkiksi arktiset risteilyt kiinnostavat, Cruise Business Review-lehden päätoimittaja Teijo Niemelä sanoo.

Pieniä risteilijöitä on Niemelän mukaan tilattu esimerkiksi Norjasta. Myös Kroatia on tullut laivanrakennusmarkkinoille.

Kaikki Lännen Median haastattelemat asiantuntijat painottavat, että alan kasvun suurin uhka ovat geopoliittiset tapahtumat.

-Pohjois-Afrikan ja Turkin tapahtumat ovat jo vähentäneet kohteita Välimerellä. Tilannetta ei helpota myöskään massamatkailun vastaisuus useissa kohteissa, kuten Barcelonassa, Dubrovnikissa ja Venetsiassa, Niemelä muistuttaa.

Isoja investointeja menossa

Pitkä tilauskanta antaa telakoille ja niiden alihankkijoille mahdollisuuden tehdä investointeja. Turun telakalla on käynnissä lähes parinsadan miljoonan euron investoinnit. Näyttävin on yli 35 miljoonaa euroa maksava uusi iso, Goliath-pukkinosturi.

-Nosturi otetaan käyttöön toukokuussa ja sillä on iso vaikutus tulevaisuuteemme, Jan Meyer sanoo.

Investoinnit, luovuus ja hyvä tiimityö ovat Jan Meyerin mukaan tärkeitä, kun eurooppalaiset telakat kilpailevat risteilijärakentajaksi pyrkivää Kiinaa vastaan. Kiina on saanut ensimmäiset risteilijätilaukset ja valtio puskee alaa eteenpäin rahan voimalla. China State Shipbuilding Corporation sai äskettäin valtiolta 1,6 miljardin dollarin pääomaruiskeen.

Harri Kulovaara pitää mahdollisena, että kiinalaiset onnistuvat rakentamaan pieniä standardiristeilijöitä.

-Isot risteilijät ovat vaativimpia projekteja, joita löytyy. Se vaatii osaamisen, johon pitää kasvaa. Siihen ei hypätä kerralla.

Koko tuskin kasvaa enää

Suurien risteilijöiden koko voi kasvaa enää vain marginaalisesti. Noin 230 000 bruttotonnin ja yli 5000 matkustajan aluksessa on jo kaikki mahdollisuudet.

-Ei ole oleellista etua, jos laivaa kasvatetaan edelleen. Vastaan tulee infrastruktuuri telakoilla ja satamissa, Kulovaara sanoo.

Risteilijöiden polttoaineratkaisut ja kaikki muu tekniikka mullistuvat koko ajan. Telakoiden kumppani, teknologiayhtiö Wärtsilä on keskeisessä asemassa kehitystyössä.

Wärtsilän Marine Solutionsin liiketoimintajohtaja Roger Holm sanoo, että nesteytetty maakaasu, LNG polttoaineena on jo lähtökohtana kaikissa uusissa aluksissa. Yhä useammin voi olla myös hybridiratkaisuja eli voiman tuotannossa yhdistetään moottoreita, akkuja, polttokennoja ja jopa roottoripurjeita.

-Tulevaisuudessa puhutaan myös biopolttoaineista. Niitä on jo testattu laivoissa, mutta ne ovat vielä liian kalliita.

Niin sanotut älykkäät ratkaisut tuovat laivoihin isoja muutoksia. Wärtsilä kehittää konseptia nimeltä Smart marine ecosystem. Miehittämättömistä risteilijöistä ei Holmin mukaan puhuta ehkä koskaan.

-Risteilijässä tulee olemaan kapteeni kauan.

Kaikkien aikojen kallein suunnitteilla

Meyer Turun nykyinen tilauskirja huipentuu kahteen Royal Caribbeanin tilaamaan Icon-luokan risteilijään, jotka luovutetaan vuosina 2022 ja 2024. Odotukset Iconeista ovat suuret, alalla niitä kuvataan vallankumouksellisiksi.

Varustamo on kertonut Icon-aluksista toistaiseksi vain hyvin vähän. Uuden tekniikan osalta salaisuutta on raotettu sen verran, että laivoihin tulee polttokennojärjestelmä, joka toimii energialähteenä silloin, kun laiva ei ole liikkeessä eli satamissa. Polttokennoja ei ole koskaan aiemmin kokeiltu risteilijöissä.

Royal Caribbean-varustamolle Turusta tilatut Iconit ovat todella merkittävä hanke.

– Icon-alukset ovat suurin suunnitteluprojekti, joka meillä on koskaan ollut. Aikaa suunnitteluun on ollut yli puolitoista vuotta enemmän kuin normaalisti, koska sopimus tehtiin niin aikaisin, 18 kuukautta normaalia aiemmin, Harri Kulovaara kertoo.

Iconien konseptisuunnittelua on johdettu Miamista, Royal Caribbeanin uudesta, tuotekehitykseen keskittyvästä Innovation labista. Työtä on tehnyt noin sata ihmistä, jotka ovat varustamon, telakan ja konsulttien palveluksessa. Nyt alkamassa on laivojen perussuunnittelu ja sitä tekee 200-250 ihmistä.

-Tavoitteemme ovat hyvin korkealla tuotteen kehittämisessä, turvallisuudessa ja ympäristöystävällisyydessä.

Kulovaaran mukaan kuluu vielä paljon aikaa ennen kuin Icon-aluksista julkaistaan lisää tietoja. Niiden rakentaminen Turun telakalla alkaa vuoden kuluttua.

-Tässä on vielä neljä vuotta aikaa luovutukseen. Meille valmistuu monia muita laivoja ennen Iconeita.

Monet asiat, kuten ravintolat ja viihdetarjonta määritellään vasta paljon lähempänä laivan valmistumista.

– Kulinaarinen kehitys on niin nopeaa, että jos ravintolat määriteltäisiin nyt, niin ne eivät enää vastaisi asiakkaiden tarpeita luovutusaikana.

Iconit ovat kalleimmat Suomessa koskaan tilatut risteilijät. Yhden aluksen hinta on noin 1,25 miljardia euroa. Aiemmat suurristeilijät ovat maksaneet noin miljardia euroa. Turun telakalle ne ovat toimitusjohtaja Jan Meyerin mukaan iso haaste.

– Meidän on saatava laivasuunnittelumme seuraavalle tasolle. Icon-aluksia voi verrata Turussa rakennettuihin, maailman suurimpiin Oasis of the Seas- ja Allure of the Seas-risteilijöihin, joissa oli monia innovaatioita, kuten laivan keskellä ylös asti avoin keskuspuisto. Haluamme tehdä samankaltaisia teknologisia innovaatioita.

Asiasanat

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat