Uutiset

Telia sai Viestintävirastolta satikutia: katkaisi roaming-palveluja asiakkailtaan – "Teimme väärin"

Viestintävirasto vaatii teleoperaattori Teliaa palauttamaan roaming-palvelut sellaisiin liittymiin, joissa niiden voimassaolo lakkautettiin kesäkuun puolessavälissä.

Telia päätti kesäkuun puolessavälissä sulkea roaming-palvelut osasta sen liittymistä. Käytännössä liittymillä ei voinut soittaa, lähettää tekstiviestejä tai käyttää datapalveluja ulkomailla.

Viestintäviraston tiedotteen mukaan liittymän toiminta on voinut pahimmillaan katketa asiakkaalta kesken ulkomaanmatkan.

Viestintävirasto sai palveluiden poistosta kymmeniä valituksia, ja reklamaatioita tuli myös Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV). Perjantaina Viestintävirasto päätti, että roaming-palvelut on palautettava liittymiin.

Viestintäviraston mukaan operaattori muutti sopimusehtoja niin olennaisesti, että muutos oli tietoyhteiskuntakaaren vastainen.

Lisäksi sopimusmuutoksesta tiedotettiin asiakkaita liian myöhään.

-Olemme lähteneet siitä, että mahdollisuus käyttää puhelinliittymää ulkomailla on olennainen osa sopimusta, eikä sellaista muutosta voi ylipäätään lähteä tekemään, sanoo Viestintäviraston Kuluttajasuoja-ryhmän päällikkö Merja Saari Lännen Medialle.

Virasto vaatii operaattoria palauttamaan roamingin puhe- ja tekstiviestipalveluihin elokuun loppuun mennessä. Tiedonsiirtopalveluihin roaming pitää puolestaan palauttaa lokakuun loppuun.

Telia lähetti välittömästi päätöksen julkitulon jälkeen tiedotteen, jossa se pahoitteli muutoksesta asiakkaille aiheutunutta haittaa. Yhtiö kertoo kunnioittavansa Viestintäviraston päätöstä.

-Teimme väärin, ja palautamme palvelut, Telian viestintäjohtaja Tatu Tuominen kommentoi puhelimitse.

Sen paremmin Telia kuin Viestintävirastokaan eivät liikesalaisuuteen vedoten kerro, kuinka montaa liittymää päätös koskee. Roaming-palvelut katkaistiin sellaisista Telian liittymistä, joiden myynti on päättynyt 2012.

Tuominen sanoo, että muutos on vaikuttanut joihinkin prosentteihin Telian liittymistä. Hänen mukaansa mahdolliset korvausasiat käsitellään asiakaskohtaisesti.

Yhtiössä myös selvitellään, millaisin hinnoin ja ehdoin roaming-palvelut palautetaan vanhoihin liittymiin.

Sekä Viestintävirasto että KKV neuvovat vahinkoa kärsineitä asiakkaita reklamoimaan joko Telialle tai KKV:n kuluttajaneuvontaan.

KKV:n lakimiehen Riikka Rosendahlin mukaan virasto on saanut roaming-muutoksista kesän mittaan muutamia yhteydenottoja.

Telia muutti liittymiään keväällä, koska Euroopan unionin alueella otettiin kesäkuun puolessavälissä uudet verkkovierailu- eli roaming-maksut käyttöön.

Tuomisen mukaan yhtiö toivoo, että sen asiakkaat siirtyisivät uusien liittymien käyttäjiksi.

EU- ja ETA-maissa kuluttajaa ei lähtökohtaisesti saa laskuttaa kohtuullisesta verkkovierailusta. Suomessa suurimmat teleoperaattorit DNA, Elisa, Telia ja Moi Mobiili saivat kuitenkin Viestintävirastolta poikkeusluvan periä halutessaan verkkovierailumaksuja, joskin maksut ovat merkittävästi entistä edullisempaa.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic