Uutiset

Tikkakosken lentonäytös: Boeing tarjoaa Suomelle myös Super Hornetin elektronisen sodankäynnin erikoisversiota

Yhdysvaltain uusien hankintasuunnitelmien vauhdittamana Boeingin Super Hornet -monitoimihävittäjän tulevaisuus näyttää yhtäkkiä valoisammalta.

Tikkakosken lentonäytöksessä lauantaina puhuneet Boeingin edustajat hakevat lisää markkinoita ulkomailta, ja Suomen HX-hankkeeseen osallistuva yritys tarjoaa ilmavoimille nyt myös koneen elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettua Growler-versiota.

-Uskomme, että uusimmat Super Hornet -versiot sekä Growlerit yhdessä olisi paras kombinaatio, Boeingin F-18 -ohjelmajohtaja Dan Gillian totesi lehdistötilaisuudessa.

Yhdysvaltain laivaston on tarkoitus hankkia 116 kappaletta uutta Block III -versiota Super Horneteista. Toimitukset alkavat vuonna 2020. Tämän lisäksi noin 450 vanhempaa laivaston Super Hornetia päivitetään Block II -versioista kolmosiksi.

Laivaston uudet Super Hornetit valmistuvat vuoteen 2025 mennessä, jonka jälkeen Boeing tavoittelee lisätilauksia joko koti- tai ulkomailta. Vuosina 2025-30 Suomeen toimitettavat uudet monitoimihävittäjät siis sopisivat tähän yhtälöön varsin hyvin.

Yhdysvallat rahoittaa myös noin 450 vanhemman laivaston Super Hornetin päivittämisen Block III -standardiin, ja tätä päivitystyötä on Boeingille luvassa arviolta vuoteen 2035 asti.

 

Hyvin kiinnostava avaus on Boeingin ajatus, jonka mukaan Suomi voisi ostaa myös Super Hornetin elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettua EA-18G Growler -versiota. Kone on varustettu paitsi tiedustelua ja kuuntelua, myös aktiivista häirintää varten. Tikkakoskella ilmailutoimittajien keskinäinen vitsi olikin, että lentonäytöksen yhteydessä Growler voisi näytösluontoisesti katkaista Jyväskylästä sähköt.

MIkäli sekä valmistaja että Yhdysvallat ovat tarjouksen kanssa loppuun asti tosissaan, ajatuksen voi tulkita myös eleenä sotilasyhteistyön tiivistämisen suuntaan: tällaistakin teknologiaa me olisimme valmiina jakamaan suomalaisten kanssa.

Dan Gillian totesi Lännen Median haastattelussa, että Boeing aikoo tarjouspyyntövastauksessaan yksilöidä tarkemmin, moniko Suomen 64 uudesta hävittäjästä voisi olla Growlereita.

-Yhdysvaltain laivastossa on tyypillisesti kahdeksan Growleria neljääkymmentä Super Hornetia kohden.

Tarkka suhdeluku riippuu koneiden käyttötarkoituksesta: Yhdysvalloissa Super Hornetit ja Growlerit ovat pääasiallisesti laivaston tukialuskoneita.

Myös Growlerin hankintahinta on korkeampi. Yhdysvaltain laivastolle yksittänen Super Hornet maksaa noin 75 miljoonaa dollaria, Growler on 10-15 miljoonaa kalliimpi.

Nyky-Hornetin lentäjän kouluttaminen Super Hornetiin on Gillianin mukaan varsin nopeaa ja suoraviivaista.

-Muutamassa viikossa lentäjä voi hypätä ohjaimiin.

Growler taas on hieman erilainen tapaus, sillä se vaatii kahden hengen miehistön: lentäjä paitsi lentää, myös vastaa koneen itsepuolustuksesta, takapenkin lentoupseeri taas hoitaa elektronisen sodankäynnin tehtävät. Niinpä ilmavoimienkin miehistötarve kasvaisi.

-Elso-upseerin koulutus on lentäjän tyyppikoulutusta monimutkaisempi, ja sen arvioiminen kuuluu Yhysvaltain laivastolle ja Suomen ilmavoimille.

 

Block III -päivitetty Super Hornet eroaa nykyisistä koneista ulkoisestikin, sillä sen sisäisiä polttoainesäiliöitä on lisätty. Ulkoisiin lisätankkeihin verrattuna ratkaisu on aerodynaamisesti tehokkaampi, joten koneen toimintamatka pidentyy noin 250 kilometrillä polttoaineenkulutuksen laskiessa.

Ohjaamoelektroniikka uusitaan perusteellisesti. Super Hornetin ohjaamoon tulee yksittäinen suuri näyttö hyvin samaan tapaan kuin F-35:ssä nykyään. Lentäjä voi valita kosketusnäytölle kulloinkin tarvitsemansa informaation, muuttaa yksittäisten ikkunoiden kokoa nipistyseleillä samaan tapaan kuin tablet-laitteissa jne. Tämä parantaa lentäjän tilannetietoisuutta ja toteuttaa sensorifuusion – taas hieman samalla tavalla kuin F-35:ssä.

Koneen tietokonejärjestelmien suorituskyky kasvaa nykyisestä 17-kertaiseksi. Pienempiä muutoksia tehdään esimerkiksi häiveominaisuuksiin parantamalla koneen pintamateriaaleja ja maalauksia.

Boeing on suunnitellut myös ulkoisten ripustimien korvaamista sisäisillä asesäilöillä, mikä tekisi koneesta entistä vaikeammin havaittavan. Nykyiseen Block III -päivitykseen tätä ominaisuutta ei kuitenkaan ole tulossa.

 

Korjaus 16.6.2018 klo 19.31:

Korjattu päivitettävien Super Hornetien määrä.

Asiasanat

Uusimmat