Uutiset

Trafi vakuuttaa: Ruotsin kaltainen tietovuoto ei ole mahdollista Suomessa, vaikka palvelua on Espanjasta käsin

Ruotsin kaltainen tietovuoto ei olisi mahdollista Suomessa, vaikka Trafi on ulkoistanut asiakaspalveluaan Espanjaan.

Näin vakuuttaa liikenteen turvallisuusviraston Trafin viestintäjohtaja Anna Jokela.

Jokela kertoo Lännen Medialle, että Fuengirolaan ulkoistettu kansalaisten puhelinpalvelu ei käsittele eikä luovuta salaisia tietoja.

-Fuengirolassa toimii puhelinpalvelu, josta saa neuvontaa esimerkiksi autojen rekisteröinnistä, ajokorteista ja laskuista. Siellä ei tehdä hallinnollisia päätöksiä, Jokela painottaa.

Trafi on ulkoistanut puhelinpalvelunsa Baronalle, jolla on toimipiste ja noin 60 työntekijää Fuengirolassa.

Puhelimen lisäksi neuvonnan asiointikanavina ovat sähköposti, chat ja Facebook.

Trafi on lisäksi ulkoistanut Ajovarmalle ajokortteihin ja katsastuksiin liittyviä tehtäviä ja Elisalle puhelinvaihdepalvelut.

 

Ruotsissa itäeurooppalaiset pääsivät katselemaan ja muokkaamaan maan ajokorttirekisteriä, joka sisältää kaikkien ajokortin haltijoiden kuvat. Tietovuodosta on syntynyt kohu, joka uhkaa nyt hallituksen toimintaa.

Näin kävi, kun Ruotsin kuljetushallitus ulkoisti kilpailutuksen jälkeen IT-palvelunsa IBM:lle, joka siirsi työn Itä-Eurooppaan. Kuljetushallitus vastaa Suomen Trafia.

Trafi on Ruotsin tapaan ulkoistanut myös IT-palvelunsa. Anna Jokela kertoo, että tietojärjestelmien kehittäminen, ylläpito ja käyttöpalvelut on ulkoistettu.

-Suurimmat yhteistyökumppanimme ovat Tieto, CGI ja Gofore.

Jokela painottaa, että kaikista IT-palveluiden työntekijöistä tehdään turvallisuusselvitykset.

-Selvitykset tekee Supo. Se on ihan normaali käytäntö. Lisäksi Trafi haastattelee kaikki työntekijät.

Ruotsissa ilmeni, että ulkoistetun tietotyön tekijöille ei ollut teetetty minkäänlaista turvallisuusselvitystä.

 

Turvallisuusselvitykset on tehty myös Baronan työntekijöille Fuengirolassa.

-Baronan henkilöstö, joka tuottaa Trafille palveluita, sitoutuu samaan salassapitositoumukseen kuin trafilaiset itse, Jokela kertoo.

Kun Barona muutti Fuengirolassa uusiin toimitiloihin tämän vuoden toukokuussa, Trafi teki turvallisuusauditoinnin.

-Kriittisiä turvallisuuspoikkeamia ei havaittu, Jokela kertoo.

 

Osa Tiedon kehittäjistä työskentelee Tšekissä Ostravassa. Kansainvälinen Tieto on siirtänyt toimintaansa Tšekkiin.

-Myös näiden työntekijöiden turvallisuus selvitetään. He työskentelevät erillisessä tilassa, jonne pääsevät vain Trafille turvallisuusselvitetyt henkilöt, Anna Jokela selvittää.

Ruotsin tapauksesta tekee vakavan se, että ulkoistetuilla työntekijöillä oli pääsy siltoja, satamia, tunneleita ja metroa koskevaan arkaluonteiseen tietoon.

Anna Jokela huomauttaa, että Suomessa liikenneverkosta vastaa erikseen Liikennevirasto.

Palvelujen kilpailuttaminen ja ulkoistaminen eivät ole Suomessa uusi tai harvinainen asia.

-Monet valtion virastoista on ulkoistanut tietohallintoaan.

 

Trafi kilpailutti puhelinpalvelunsa ensimmäisen kerran keväällä 2012. (Turun Sanomat 3.9.2012)

Silloin kilpailutuksen voitti Argenta Oy, jonka omistaa nykyään Barona.

Uusi kilpailutus käytiin 2015, jonka voitti jälleen Barona. Se aloitti uuden sopimuskauden viime vuonna.

Suomalaisten autorekisteröinti- ja ajokorttiasioita on käsitelty Espanjassa heti vuodesta 2012 lähtien.

 

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic