Uutiset

Tulos notkahti, mutta ilmastohuoli ei näy Finnairin matkustajamäärissä – “kasvu tulee olennaisin osin Suomen ulkopuolelta”

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner ei usko, että lentovero vaikuttaisi kasvaviin matkustajamääriin. Vuoden alussa yhtiössä aloittanut Manner ei haikaile entisen työnantajansa Nordean vapautumassa olevaa konsernijohtajan työtä.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että yhtiön matkustajamäärät ovat ennätysmäisessä kasvussa. Yhtiö on panostanut muun muassa Aasian-liikenteeseen. Kuva: Joel Maisalmi
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että yhtiön matkustajamäärät ovat ennätysmäisessä kasvussa. Yhtiö on panostanut muun muassa Aasian-liikenteeseen. Kuva: Joel Maisalmi

Huoli ilmastonmuutoksesta ei näy uusiin reitteihin investoivan Finnairin matkustajamäärissä. Ne ovat yhtiön toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan ennätysmäisessä kasvussa.

Finnairilla lensi huhti–kesäkuussa enemmän matkustajia kuin koskaan aiemmin vastaavana ajankohtana. Yritys kuljetti 3,9 miljoonaa asiakasta, kun viime vuonna luku oli 3,5 miljoonaa.

Määrissä oli siis runsaan 13 prosentin kasvu. Yhtiö kertoi luvuista osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä.

– Matkustajamäärien kasvu tulee olennaisin osin Suomen ulkopuolelta. Aasian ja Euroopan yhdistäminen on meidän päästrategiamme, Manner sanoi.

Kapasiteetin kasvu jatkuu

Finnair nosti ennustettaan siitä, kuinka paljon se aikoo tänä vuonna kasvattaa kapasiteettiaan. Aiemman arvion mukaan lisäystä tulisi noin 10 prosenttia, kun taas uudeksi luvuksi arvioidaan noin 11–12 prosenttia.

Viime vuonna yhtiön kapasiteetti kasvoi 14,8 prosentilla.

Kotimaan liikenteessä kasvu oli maltillisempaa. Yhtiö lisäsi kotimaan kapasiteettia noin 1,7 prosentilla, ja matkustajamäärän kasvu oli samansuuntainen.

Manner huomauttaa, että myös suomalaiset matkustavat kaukomaan liikenteessä, jossa asiakasmäärän kasvu on kotimaata suurempaa.

Kaiken kaikkiaan tammi–kesäkuun matkustajamäärä oli 7,1 miljoonaa.

Finnair ei usko lentoveron vaikutuksiin

Ruotsissa lentomatkustamisen kova kasvu on hiipunut. Erääksi syyksi on arveltu huolta lentämisen ilmastokuormasta.

Maassa myös otettiin käyttöön lentovero viime vuonna. Ranska on päättänyt ottaa vastaavan maksun käyttöön ensi vuoden alusta. Topi Mannerta lentämisen lisämaksut eivät vakuuta.

– Emme näe, että lentovero on oikea ratkaisu, koska se ei ota huomioon sitä, minkälaisella kalustolla lennetään ja käytetäänkö biopolttoainetta.

Lentoliikenteen ilmastotoimiin kuuluvat Mannerin mukaan biopolttoaineet, teknologian kehitys, lentokäytäntöjen tehostaminen ja päästöjen hyvittäminen. Hänen mukaansa ei ole takeita siitä, että lentovero vähentäisi lentämistä.

– Lähdemme siitä, että sen vaikutukset asiakaskysyntään olisivat hyvin pieniä, jos niitä olisi ollenkaan.

Heikentynyt tulos ajoi kurssin laskuun

Matkustajaennätyksestä huolimatta Finnairin liikevoitto heikkeni vuoden toisella neljänneksellä.

Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli 47,2 miljoonaa euroa, kun viime vuoden vastaavana ajankohtana se oli 59,1 miljoonaa.

Toimitusjohtaja piti liiketulosta hyvänä huomioiden, että pelkästään polttoaineen hinnan kasvu toi 13 miljoonan euron lisäkustannukset. Samoin huoltokustannukset nousivat hänen mukaansa poikkeuksellisesti.

Yhtiön liikevaihto kasvoi 7,8 prosentilla 793 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin luku oli 718,2 miljoonaa euroa. Tulosjulkistuksen jälkeen Finnairin osakekurssi lähti laskuun.

Syksyllä yhtiön näkymiin vaikuttaa maailmantalouden epävarmuus.

– USA:n ja Kiinan kauppaneuvottelut värittävät toimintaympäristöä myös syksyn puolella, Manner muotoili.

Lisäksi brexitin aiheuttama epävarmuus voi vaikuttaa lentomatkustuksen ja -rahdin kysyntään.

Manner ei tähyile Nordean johtoon

Omasta tulevaisuudestaan Finnairin toimitusjohtaja on varmempi. Pitkään Nordeassa johtotehtävissä toiminut Manner ei ole kiinnostunut Nordean konsernijohtajan vapautumassa olevasta tehtävästä.

– Olen vastikään aloittanut Finnairissa ja päässyt vähitellen vauhtiin. Toimiala on mielenkiintoinen ja yritys hieno, eli en ole katsomassa muualle, hän kertoo.

Manner aloitti työnsä Finnairilla tämän vuoden alussa. Sitä ennen vuonna 1974 syntynyt Manner luonnehti viettäneensä koko työuransa Nordealla.

Hän aloitti työnsä yhtiössä vuonna 1997. Nordean-vuosien aikana Manner ehti työskennellä muun muassa Nordea Pankki Suomen toimitusjohtajana, Suomen ja Baltian maiden vähittäispankin vetäjänä sekä henkilöasiakkaiden palvelusta vastaavaa liiketoiminnan johtajana.

Nordea kertoi kesäkuun lopulla, että konsernijohtaja Casper von Koskull jää eläkkeelle vuoden 2020 loppuun mennessä. Hän on toiminut tehtävässä lokakuusta 2015 alkaen.

Manner sanoo, ettei häntä ole myöskään pyydetty palaamaan yhtiöön.

Kaupallinen yhteistyö