Uutiset

Tutkijan näkemys: Liikenneministerin työt voisi jakaa jollekin muulle ministerille maaliskuun jälkeen

Bernerin shokkiuutinen ruotsalaispankin hallituspaikasta sekoittaa hallituksen lopputaivalta.

Uutinen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ehdokkuudesta ruotsalaisen SEB-pankin hallituksen jäseneksi sekoittaa hallituksen lopputaivalta.

Käytännössä Berner ei voi toimia samanaikaisesti ministerinä Suomessa ja Ruotsin toiseksi suurimman pankin hallituksessa sen jälkeen, kun hänet on nimitetty tehtävään.

Pankin yhtiökokous on määrä pitää Tukholmassa 26. maaliskuuta eli vajaa kuukausi ennen Suomen eduskuntavaaleja.

Vaalien jälkeen hallitus jättää eronpyynnön, mutta se työskentelee toimitusministeristönä siihen asti, kunnes uusi hallitus on saatu kokoon.

Hallitusneuvottelujen aikataulua ei tiedä kukaan, mutta pisimmillään ne voivat kestää useita viikkoja.

Berner itse ei halunnut ottaa kantaa omaan jatkoonsa. Hän viestitti olevansa vasta ehdolla pankin hallitukseen, joten hän ei voi kommentoida asiaa laajemmin ennen maaliskuun 26. päivää.

Kaksi vaihtoehtoa

Politiikan tutkija, dosentti Pertti Timonen näkee tilanteeseen kaksi vaihtoehtoa.

– Berner eroaa ja tilalle nimitetään uusi ministeri. Toinen vaihtoehto on, että Bernerin työt jaetaan loppuajaksi jollekin muulle ministerille. Itse asiassa pidän tätä vaihtoehtoa todennäköisempänä kuin sitä, että keskusta nimittäisi uuden ministerin. Jos näin tapahtuisi, hänestä tulisi todellinen pätkäministeri, Timonen pohtii.

Jos taas kävisi niin, että Berner eroaisi ennen vaaleja ja tilalle nimitettäisiin uusi ministeri, hän saisi uudessa pestissään paljon vaalietua kilpailijoihin nähden.

Viime aikoina on puhuttu paljon poliitikkojen karenssiajoista, kun he siirtyvät yksityisten yritysten leipiin.

– Muistamme kokoomuspoliitikkojen siirtymisen hoivayhtiöiden palvelukseen sekä entisen pääministeri Paavo Lipposen (sdp.) konsulttityöt kaasuyhtiölle. Hänestähän puhuttiin jonkin aikaa kaasu-Paavona.

Ulkomailla yleisempää

Timosen mukaan ulkomailla poliitikkojen siirtyminen yksityisille aloille on paljon yleisempää kuin Suomessa.

– Meillä se on aika uusi ilmiö.

Vaikka muutamat politiikot pääsevät kultaisille oksille, niin kaikille ei sellaista suoda.

Timonen muistuttaa, että monet ansioituneet kansanedustajat tippuvat tyhjän päälle, kun he lähtevät eduskunnasta.

Moni hanke maalissa

Tutkijan ajatus siitä, että liikenneministerin työt voisi jakaa loppuajaksi, tuntuu järkevältä, koska Bernerin hallinnonalan suuret uudistukset on viety jo läpi.

Ministerikauden aikana lainsäädäntöä on uudistettu reippaalla otteella.

Suurimpia hankkeita ovat olleet liikennepalvelulaki sekä useat muut pienemmät lakihankkeet. Hänen johdollaan on uudistettu postilaki, ajokorttilaki, tieliikennelaki, maantielaki, yksityistielaki sekä katsastuslaki.

Eniten keskustelua ja kritiikkiä on satanut taksiuudistuksesta.

Berner esitteli jo reilut pari vuotta sitten laajan liikennekaaren sekä ehdotuksen väylärahoituksen uudistamisesta.

Hanketta kutsuttiin Live-hankkeeksi, joka oli lyhennys kaavaillusta valtio-omisteisesta liikenneverkkoyhtiöstä. Yhtiö olisi kerännyt väylille rahaa aika- tai kilometriperusteisina maksuina.

Kansa villiintyi

Jotta autoilijoiden vero- ja maksurasitus olisi pysynyt samana, autoilun verotusta olisi kevennetty.

Ehdotukset saivat kansalaiset valppaiksi. Puhuttiin, että autoihin asennettaisiin musta laatikko, joka seuraa ajoja. Ajatus autokaupan poistamisesta hyydytti tuolloin autokaupan. Tämä hanke kariutui.

Berner on ollut ristiriitainen ministeri keskustapuolueessa.

Timonenkin toteaa, ettei kyse ole ihan tavanomaisesta alkiolaisesta.

– Ensimmäisen kauden kansanedustaja nousee ministeriksi ja vielä Helsingistä.

Hän muistuttaa myös Bernerin kirjavista vaiheista poliittisen kodin hakuprosessissa. Mukana on ollut rkp:tä ja kokoomusta.

Uusimmat