Uutiset

Työnantajapuoli osasi odottaa kuljetusliittojen uutta yhteistyötä – neuvottelukumppanit pysyvät yhä samoina

Työnantajapuoli osasi odottaa, että SAK-laiset kuljetusalan ammattiliitot kokoavat voimiaan ja saattavat yhdistyä jopa yhdeksi ammattiliitoksi.

Kuljetusalan ammattiliitot ovat torstaina perustaneet Kuljetusliitot KL -nimisen järjestön. Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting kertoi Lännen Medialle, että liittojen sulautuminen on yksi vaihtoehto, sitä ei ole suljettu pois.

Satamaoperaattorit ry näkee, että uusi järjestö on jatkumoa sille kehitykselle, mikä kuljetusliitoilla on ollut jo pitkän aikaa.

-En näe välittömiä vaikutuksia työnantajien puolelle. Meidän työehtosopimuskumppanimme on AKT jatkossakin, Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru kommentoi.

Kysymys on enemmän siitä, miten yhteistoiminta sujuu

Jos syntyy yksi yhteinen liitto, siinäkään ei ole Mutrun mukaan mitään erityistä. Hänen mukaansa yhdistyksen nimi vain muuttuisi.

-Kysymys on enemmän, miten yhteistoiminta sujuu ja miten asiat saadaan toimimaan. Pelkistä organisaatioista ei tes-neuvotteluissa ole kyse.

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen huomauttaa, että työntekijäliitoilla on ollut läheistä yhteistyötä tähänkin asti.

-Vuosien varrella liitot ovat tehneet yhteistyötä aiemminkin.

Vasarainen toteaa, että Autoliikenteen työnantajaliiton sopimuskumppanina jatkaa AKT.

-AKT päättää, mihin järjestöön kuuluu, eli neuvotteluyhteyteen ei tule mitään muutosta. AKT:n kanssa neuvottelut käydään vastaisuudessakin.

Mukana viisi vahvaa ammattiliittoa

Kuljetusliitot KL -järjestössä ovat mukana Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen Merimies-Unioni SMU, Veturimiesten liitto VML ja Rautatievirkamiesliitto RVL.

Simo Zitting aloittaa Kuljetusliittojen puheenjohtajana.

-Yhdistyminen yhdeksi liitoksi riippuu nyt siitä, miten me näemme tulevaisuuden ja miten tämä tästä muotoutuu. Näin kaikki liitot ovat avoimesti todenneet.

Maa- meri- ja rautatieliikenteen yhteistyön tehostamisessa on Zittingin mukaan suurta painoarvoa. Jos syntyy yksi yhteinen ammattiliitto, painoarvo vain kasvaa.

-Toveria ei jätetä -sopimus on jo nyt, eli meidän tavoitteena on, että kukin liitto pääsee tes-kierroksilta sopimuksien kanssa pois. Tätä pyritään nyt vielä vahvistamaan.

Tällä hetkellä jokainen liitto neuvottelee työehtosopimukset erikseen.

Yli 50 000 jäsenen joukko

AKT:llä on tällä hetkellä reilut 30 000 maksavaa jäsentä, Posti- ja logistiikka-alalla reilut 10 000, Merimies-Unionilla noin 5 500 ja Veturimiesten liitolla ja Rautatievirkamiesliitolla yhteensä vajaat 2 000 maksavaa jäsentä.

Jos tämä joukko muodostaa yhden ammattiliiton jatkossa, sillä on yli 50 000 työntekijän vahvuus erittäin kriittisillä aloilla yhteiskunnan toimivuuden kannalta.

-Mitä enemmän puhalletaan yhteiseen hiileen, sitä vahvempia ollaan, Zitting painottaa.

Kuljetusliitot KL:n tarkoituksena on edistää ja kehittää liittojen keskinäistä yhteistoimintaa sekä edunvalvonta- ja sopimustoimintaa.

Järjestön perustajina olevat liitot toimivat jo nyt yhteisissä toimitiloissa, mikä helpottaa tulevaa yhteistyötä.

edit: Juttuun lisätty työnantajien kommentit klo 16.05.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic