Uutiset

Työoikeuden professori: "Lakon siirtäminen nykyään harvinaista"

 

Turun yliopiston työoikeuden professori

Seppo Koskisen

mukaan lakon siirtäminen kahdella viikolla on nykyään enää harvinaista.

Työ- ja oikeusministeri Jari Lindström (ps) päätti valtakunnansovittelijan esityksestä siirtää eilen maanantaina suunniteltua lentoalan lakkoa kahdella viikolla eteenpäin.

Ammattiliitto Pro näkee lakon siirtämisen lainvastaisena.

 

Koskinen muistuttaa, että ministerin päätös ei ole lakon kieltämistä vaan asian siirtämistä eteenpäin.

Siirto on perusteltu, jos lakon katsotaan sen laajuuden tai työalan laadun vuoksi kohdistuvan yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin tai huomattavasti vahingoittavan yleistä etua.

– Lainsäätäjä on aikoinaan hyväksynyt tällaisen lakko-oikeuden rajoittamisen ja asettanut sille edellytykset.

Tällöin työ- ja elinkeinoministeriö voi riittävän ajan varaamiseksi sovittelijan esityksestä kieltää aiottuun lakon enintään kahdeksi viikoksi.

Molempien edellytysten pitää Koskisen mukaan täyttyä lakon siirtämiseksi. Niiden määritteleminen voi kuitenkin välillä olla hankalaa.

– Kun kyseessä on hiihtolomaviikko, tulee tietenkin mieleen, että se ilman muuta vahingoittaa yleistä etua.

Lentoliikenteen voi hänen mukaansa myös laskea yhteiskunnallisesti elintärkeisiin toimintoihin.

– Eihän se nyt ihan niitä elintärkeiden toimien ydintä kuitenkaan ole. Jossain määrin pärjäisimme ilmankin sitä, Koskinen sanoo.

Pro: Tässä puhutaan kahdeksasta lomalennosta

Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja

Else-Mai Kirvesniemi

pitää siirtoa yllätyksellisenä.

Hänen mukaansa lakon siirron perusteet eivät täyty.

– Meillä on ollut tässä erilainen käsitys laintulkinnasta. Olemme hämmästyneitä siitä, onko nimenomaan lomalennoissa kyse tällaisesta elintärkeästä yhteiskunnallisesta edusta, jonka perusteella lakkoa voidaan siirtää.

– Noudatamme tietysti työ- ja elinkeinoministeriön päästöstä. Näin laki meitä velvoittaa.

Jos koko lentoliikenne menisi lakkoon, voisi lakon siirtäminen Kirvesniemen mukaan olla perusteltua.

– Nyt puhutaan kuitenkin kahdeksasta lomalennosta, jotka on nyt siirretty kohdistumaan seuraavien lomalaisten kohdalle.

Hän myös muistuttaa, että kahden viikon päähän siirretty lakko sijoittuu Pohjois-Suomessa hiihtolomien kohdalle.

– Miten on arvioitu, että etelän lomalaisille tämä olisi isompi etu kuin pohjoisen lomalaisille, Kirvesniemi ihmettelee.

Palta: IImailualan merkitys yhteiskunnallisesti suuri

Lakossa työnantajaosapuolen edustaja Paltan varatoimitusjohtaja

Tuomas Aarto

pitää siirtopäätöstä oikeana.

– On itsestään selvää, että tällä ratkaisulla oli työriitalain mukaiset perusteet. Meidän näkökulmastamme tämä oli oikea ratkaisu.

Aarton mukaan on tärkeää, että neuvotteluihin saadaan lisäaikaa.

– Toivon mukaan päästään pureutumaan kiistakysymyksiin ja etsimään tapaa ratkaista koko riita. Meillä on neuvotteluissa vielä todella paljon auki olevia asioita ja koko neuvottelutilanne on osin vielä selkiytymättä.

Aarto on sitä mieltä, että iImailualan merkitys on ilman muuta yhteiskunnallisesti erittäin suuri. Hänen mukaansa ei ole epäilystäkään, etteikö siirtopäätös olisi ollut oikea ja perusteltu ja työriitalain mukainen

– Tämä koko lakko oli tarkoitus toteuttaa pahimman haitan periaatteella. Kun ihmisten hiihtolomat ovat alkamassa, näiden ajettujen lakkojen vaikutukset olisivat olleet erittäin merkittävät.

Nykyisin jo melko harvinainen päätös

Työoikeuden professori Koskisen mukaan lakon siirtämistä ei ole koskaan arvioitu kovin tiukasti, eikä siitä ole oikeusriitoja olemassa.

– Viime aikoina on korostunut enemmänkin se, että jos sovittelija katsoo, että vielä tarvitaan aikaa, on ministeriö siirtänyt lakon.

– Se olisi muuten loputonta pohdiskelua, että onko lentoliikenne elintärkeä toiminto vai ei.

Ennen elintärkeät toiminnot on Koskisen mukaan määritelty laissa. Lueteltuihin aloihin perustuva edellytys osoittautui kuitenkin mahdottomaksi.

– Alat ovat aikasidonnaisia ja kymmenen vuoden kuluttua tilanne olisi taas toinen.

Vaikka siirrettyjä lakkoja on ollut historiassa melkoinen määrä, ovat ne vähentyneet huomattavasti. Nykyisin vastaava päätös on hänen mukaansa jo melko harvinainen.

Lakossa on kyse Pron, Ilmailualan unionin IAU halusta neuvotella Airpron työntekijöilleen uusi työehtosopimus.

 

Asiasanat

Uusimmat