Uutiset

Uber-kuljettajien valituksia satelee vielä vähän aikaa Helsingin hovioikeuteen – “Nykyään taksiluvan saa, jos sitä hakee ja täyttää lain varsin väljät perusteet”

Luvatta taksiliikennettä harjoittaneiden kuljettajien tapauksia on ollut vireillä Helsingin hovioikeudessa parin vuoden aikana 130–140. Kyseessä ovat lähinnä ennen taksiliikennelakia tehdyt rikokset, kertoo Helsingin hovioikeuden esittelijä Minna Kauranen.
Uber-taksit aloittivat viime heinäkuussa liikennöinnin vuoden tauon jälkeen Suomessa. Tällä hetkellä toimintaa on vain pääkaupunkiseudulla. Kuva: Mauri Ratilainen
Uber-taksit aloittivat viime heinäkuussa liikennöinnin vuoden tauon jälkeen Suomessa. Tällä hetkellä toimintaa on vain pääkaupunkiseudulla. Kuva: Mauri Ratilainen

Taksiliiton mukaan poliisi on tehnyt alalle muutamia valvontaiskuja taksiliikennelain uudistamisen jälkeen. Liittoon ei ole kantautunut tietoa, että liikenteessä olisi tällä hetkellä luvattomia Uber-kuljettajia.

Kuljettajien valituksia luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta annetuista tuomioista on käsitelty pitkin kevättä. Huhtikuussa listalla oli yhtä aikaa peräti 77 vastaavaa tapausta.

Tapaukset ovat yksilöllisiä, mutta ne kaikki liittyvät laittomasti taksipalvelua tarjonneiden Uber-kuljettajien valituksiin. Käräjäoikeus on määrännyt kuljettajille useiden tuhansien eurojen sakkorangaistuksia luvattomasta toiminnasta.

Kuljettajat olivat vaatineet muun muassa syytteiden hylkäämistä ja valtiolle menetettäväksi tuomitun rikoshyödyn määrän kohtuullistamista tai menettämisseuraamusta koskevan vaatimuksen hylkäämistä.

Korkein oikeus linjasi joulukuussa 2018, että valituslupaa ei myönnetä Uber-jutuissa viiteen ennakkopäätösvalitukseen.

Helsingin hovioikeuden esittelijän Minna Kaurasen mukaan nyt esille tulleista tapauksista osa on kuitenkin pantu vireille ennen sitä ja osa ennen uutta, vuoden 2018 heinäkuussa voimaan tullutta liikennepalvelulakia, joka sallii uusien toimijoiden pääsyn taksialalle.

Hovioikeuden linja on ollut pääasiassa se, että se evännyt valittajien jatkokäsittelyluvan, jolloin käräjäoikeuden tuomiot ovat jääneet pysyviksi.

– Valituksissa on ollut kyse suurin piirtein samoista asioista eli menettelyseuraamuksista, tai sitten osassa kysymys on ollut syyksi lukemisesta eli siitä, pitäisikö noudattaa lievemmän lain periaatetta, Kauranen kertoo.

Uusi laki muuttaa tilanteen

Kaurasen mukaan Uber-kuljettajien valituksia on juttulistalla vielä 15. Tuorein niistä on tullut hovioikeuteen vireille huhtikuun lopussa.

Kaikkiaan hovioikeudessa on ollut Uber-kuljettajien valituksia parin vuoden aikana 130–140. Osa vastaajista on Kaurasen mukaan peruuttanut valituksensa

Hän arvelee, että uusiin vastaaviin rikoksiin syyllistyminen tulee luultavasti olemaan harvinaisempaa, koska taksilupa on nykyisen lain myötä helpompi saada.

– Nykyään taksiluvan saa, jos sitä hakee ja jos täyttää lain varsin väljät perusteet eli ei ole konkurssissa tai pahoja rikoksia taustalla ja ajokortti on kunnossa, Kauranen sanoo.

– Siitä minulla ei ole tarkkaa tietoa, kuinka paljon käräjäoikeudessa on tapauksia vireillä. Me täällä odottelemme, mitä sieltä tulee.

“Tilanne on nyt hyvin selkeä”

Taksiliitto teki vuonna 2017 rikosilmoituksen poliisille laittomasta taksiliikenteestä. Kyseessä on ollut lähinnä pääkaupunkiseudun ongelma. Poliisin tutkinnassa epäiltynä oli lähemmäs 200 Uber-kuljettajaa.

Sen seurauksena yhdysvaltalainen kyydinvälityspalvelu Uber päätti vetäytyä Suomen markkinoilta vuonna 2017 vuodeksi. Se palasi takaisin viime heinäkuussa, jolloin uusi, väljempi liikennepalvelulaki astui voimaan.

Suomen ja Pohjoismaiden Uberia johtava Joel Järvinen kehuu uutta lakia “moderniksi ja eteenpäin katsovaksi”.

– Tilanne on nyt hyvin selkeä. Liikennepalvelulaki asettaa tietyt vaatimukset kuljettajille, ja nämä vaatimukset koskevat luonnollisesti myös kaikkia Uberin kautta ajavia kuljettajia.

Järvisen mukaan kuljettajaksi haluava joutuu toimittamaan Uberille vaaditut lupadokumentit, taksiluvan ja taksinkuljettajan ajoluvan. Jos lupia ei vielä ole, yritys antaa tukea muun muassa lupaprosessiin ja siihen, miten valmistautua ajolupaan vaadittavaan kokeeseen.

– On tärkeää, että jokaisella kuljettajalla on asianmukaiset luvat kunnossa, ja ne tarkastetaan ennen kuin kyytiä pääsee ajamaan.

Järvisen mukaan Uberilla on useampia satoja kuljettajia liikenteessä, mutta kaikki heistä eivät aja taksia täysipäiväisesti.

– Osa heistä on jo alalla aiemmin toimineita ja osa sellaisia, jotka uudistuksen myötä ovat halunneet lähteä kokeilemaan. Olemme tyytyväisiä siihen, miten toiminta on lähtenyt liikkeelle.

Toistaiseksi toimintaa on vain pääkaupunkiseudulla, eikä yrityksellä ole Järvisen mukaan tällä hetkellä laajennussuunnitelmia muihin Suomen kaupunkeihin.

“Yhdet markkinat, yhdet pelisäännöt”

Taksiliiton hallituksen puheenjohtajan Kai Anderssonin mukaan aikaisempi jupakka johtui siitä, että Uber-kuljettajat toimivat erilaisilla pelisäännöillä kuin muut taksipalveluja tarjoavat.

– Meille on tärkeintä se, että on yhdet markkinat ja yhdet pelisäännöt. Meillä ei ole mitään Uberia vastaan, kunhan se noudattaa Suomen lakia ja pelisääntöjä. Otamme firman vastaan tavallisena kilpailijana, Andersson sanoo.

Uudessa liikennepalvelulaissa on liiton mukaan muutamia “valuvikoja”, jotka pitäisi korjata.

– Toiveenamme on, että kaikissa autoissa olisi taksamittari, joka toimisi kassakoneena ja että hintamerkinnät olisi selkeästi tehty. Jos merkinnät ovat puutteellisia, se pelottaa asiakkaat pois.

Taksiliikenteen sääntely vapautui

Yhdysvaltalainen Uber-yritys tarjoaa matkojen välityssovellusta taksikuskeille ja matkustajille.

Taksipalveluja tilataan ja maksetaan mobiilisovelluksen kautta.

Suomeen Uber tuli vuonna 2014, mutta vuoden 2017 kesällä se vetäytyi vuodeksi Suomen markkinoilta.

Uuden liikennepalvelulain voimaantulon myötä vuonna 2018 Uber palasi Suomeen.

Uusi laki edellyttää kuljettajilta taksinkuljettajan ajolupaa (lupaa varten tarvitsee läpäistä koe ja viranomaisten tekemä taustojen tarkistus) ja yrittäjiltä vaaditaan taksilupa.

Laki on vapauttanut Suomen taksiliikenteen sääntelyä esimerkiksi siten, että taksien ja kuljettajien määrää ei enää rajoiteta, ja markkinat avautuvat myös uusille toimijoille.

Uber-taksia voi ajaa periaatteessa kuka tahansa autoilija. Auto pitää rekisteröidä ammattikäyttöön, mutta autossa ei tarvitse olla taksitunnuksia eikä maksumittareita.

Kuljettaja saa taksituloistaan valtaosan, Uberin välitysmaksu on 25 prosenttia.

Uusimmat