Uutiset

Uintikampanja kannustaa altaaseen

 

Suomen Uimaliiton järjestämä Ui kesäksi kuntoon -kampanja käynnistyi jälleen maaliskuun alussa ja kestää kuun loppuun. Kampanjassa on mukana tänä vuonna 111 uimahallia, mukaan lukien Forssan Vesihelmi ja Someron Loiske.

Somerolainen Elina Mettovaara kauhoi viime vuonna kampanjan aikana 87 kilometriä uimahalli Loiskeessa, tämän vuoden tavoite on rikkoa 100 kilometrin raja. Mettovaara arvioi käyvänsä normaalisti uimassa kerran viikossa, mutta Ui kesäksi kuntoon -kampanja aktivoi käymään tiuhempaan.

– Olen laatinut suunnitelman, ja ainakin paperilla 100 kilometriä näyttää mahdolliselta, kunhan uin kuutena päivänä viikossa. Tämä kampanja-aika on ihan poikkeuksellista, Mettovaara laskee.

Vesihelmi ja Loiske ovat samalla mukana hallien välisissä kilpailuissa. Uimaliitto palkitsee uintivarustepaketeilla eniten kilometrejä, vesiliikuntaminuutteja sekä kävijämäärään suhteutettuna eniten osallistujia keränneet hallit pienten, keskisuurten ja suurten uimahallien sarjoissa. Etenkin keskisuurten uimahallien kategoriassa Someron Loiske on viime vuosina menestynyt hyvin.

Kilpailussa mitataan uimareiden kohdalla kauhottuja kilometrejä, kun taas vesijuoksussa ja vesijumpassa kirjataan ylös vedessä liikutut minuutit.

– Aktiivisemmin kilpailua suorittavat kävijät saattavat lisätä muutaman uintikerran viikkoon tai viihtyä altaassa hiukan pidempään. Sitä kautta tulee positiivista kilpailuhenkeä, kun uidaan aina se muutama metri lisää, Forssan Vesihelmen palvelupäällikkö Totti Munck toteaa.

– Aika paljon on kyllä kisatunnelmaa altaassa. Osa mukana olevista käy tiukkaa vääntöä siitä, kuka siellä kärjessä on, Someron liikuntapaikkamestari Teemu Kujanpää kuvailee.

Mettovaara myöntää kilpailun kiehtovan, mutta kertoo, että ainakin viime vuonna muiden uimareiden edistymisen seuraaminen oli Somerolla hankalaa.

– Seuraan jonkin verran, jos valvojat laittavat hallin seinälle taulukon, josta tuloksia näkyy. Viime vuonna niitä päivitettiin harmittavan harvoin, eikä toisten suorituksia oikeastaan tiennyt yhtään, Mettovaara harmittelee.

– Olen vähän kilpailuhenkinen, etenkin kun tämä on vain tällainen lyhytkestoinen projekti. Tiedän, että jaksan tsempata tämän ajan. Eniten kilpailen kuitenkin itseni kanssa ja kohotan omaa kuntoani, Mettovaara jatkaa.

Kilpailun tulokset eivät ole myöskään Kujanpään tai Munckin mielestä kampanjassa tärkeintä.

– Onhan se kiva sanoa, että olimme viime vuonna toisia keskisuurien hallien kategoriassa, mutta pääasia on, että täällä on iloisia ihmisiä, jotka saadaan liikkeelle, Kujanpää sanoo.

– Päätavoitteena on saada ihmiset muistamaan uinnin ja vesiurheilun hyvät puolet, saada ihmiset sohvalta ja kotoa liikkeelle. Se on tärkeintä, heitä varten kampanjaa tehdään, Munck kertoo.

Kampanjaan osallistumiseen myös kannustetaan, sillä Vesihelmi ja Loiske antavat palkintoja ahkerimmille liikkujille, minkä lisäksi kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan palkintoja. FL

 

25. Ui kesäksi kuntoon
Ui kesäksi kuntoon -kampanjaa on järjestetty vuodesta 1992.Järjestäjänä toimii nykyisin Suomen Uimaliitto ry.Osallistujaennätys vuodelta 2000, jolloin mukana oli 108 uimahallia ja noin 32 000 osallistujaa.Vuonna 2016 mukana on 111 uimahallia ja 28 uimaseuraa.Tänä vuonna kampanja järjestetään 1.–31. maaliskuuta.Osallistua voi uimalla, vesijuoksemalla tai vesijumppaamalla.Suoritukset kirjataan henkilökohtaiseen suorituskorttiin ja uimahallin suoritustaululle.Someron Loiske osallistuu keskisuurten hallien sarjaan, Forssan Vesihelmi suurten hallien sarjaan.Someron Esa palkittiin viime vuonna kampanjan aktiivisimpana seurana.

Asiasanat

Uusimmat