Uutiset

Uusi verkkomedia Mustread aloitti Suomessa – päättäjäeliitti saa sisällön maksutta

Uusi suomalainen verkkomedia mustread.fi aloitti toimintansa tiistaina. Sivusto aukesi aamulla noin puoli yhdeksältä.

Talouden ja politiikan toimittajien sekä tutkijoiden pyörittämä media aikoo julkisten tietojen mukaan keskittyä yhteiskunnallisista asioista uutisointiin, ja se suuntaa juttunsa pääsääntöisesti Suomen päättäjille.

-Me toimittajat haluamme, että Suomi tekee maailman parhaat päätökset, Mustread julkaisi Twitterissä sunnuntaina.

Sivuston on perustanut kaikkiaan yksitoista ihmistä. Mukana on muun muassa politiikan tutkija Erkka Railo, joka aikaisemmin työskenteli Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksessa.

Mustreadin päätoimittajana toimii Heidi Hammarsten.

Aamulla sivusto oli julkaissut ensimmäisinä uutisinaan jutun hallituksen sähköautotavoitteista.

Päättäjäeliitille maksuton

Sivuston ideoinut Ari Lämsä kertoi Helsingin Sanomille antamassaan haastattelussa, että noin tuhat päättäjää tulee saamaan sivuston uutiset maksutta. Muille uutissivuston sisältö on maksullista.

Asiakasmaksujen lisäksi sivusto aikoo rahoittaa itsensä natiivimainonnalla. Natiivimainonta tarkoittaa uutisjutun näköistä sisältöä, joka on kuitenkin asiakkaan rahoittama mainos. Jutun yhteydessä pitää selkeästi ilmoittaa, että kyseessä on mainos.

Mustreadin jäsen Heikki Pursiainen on kommentoinut Kauppalehdelle, että natiivimainontaa ja toimituksellista sisältöä tekevät eri ihmiset. Lehden mukaan sivuston nimi on englanninkielinen, koska se kaavailee suuntaavansa toimintaansa tulevaisuudessa myös ulkomaille.

Helsingin Sanomien mukaan Mustread tulee hakemaan median itsesääntelyelimen eli Julkisen sanan neuvoston jäsenyyttä.

 

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat