Uutiset

Väärä polttoaine tekee tuhojaan etenkin dieselmoottorissa – perusteellinen tyhjennys voi maksaa tuhansia euroja

Sotkamon Mekonomen-autohuollon korjattavana on jo kolmisenkymmentä autoa, jotka ovat tankanneet viallista polttoainetta Sotkamon ABC-huoltoasemalla.

-Sitä mukaa vyyhtiä puretaan, kun ehdimme, kertoo Autohuolto Sotkamon toimitusjohtaja Joni Meriläinen Lännen Medialle.

Meriläisen mukaan Sotkamon ongelmat koskevat enimmäkseen dieselautoja. Muutamassa bensa-autossa on epäilyjä vaurioista.

-Lähinnä kyseessä on suutinongelmia ja pumppuvikoja. On myös useita autoja, jotka eivät lähde käyntiin.

Korjattavaa riittää ainakin pariksi viikoksi, kun samalla tehdään muitakin sovittuja korjaustöitä. Autoja hinataan pihaan tasaista tahtia, sillä niillä ei kannata yrittääkään ajaa.

Samanlainen ruuhka on muillakin sotkamolaisilla korjaamoilla, kun Sotkamon ABC:llä bensiini ja diesel olivat sekoittuneet viikon ajaksi ja vaurioittaneet autojen moottoreita.

Dieselmoottorille bensiini haitallisempaa kuin päinvastoin

Sekä bensiini- että dieselmoottorissa sekoittuneet polttoaineet voivat tehdä tuhojaan. Vaarallisempi tilanne on kuitenkin dieselautossa.

-Dieselissä voitelu on merkittävää tämän päivän korkeapainejärjestelmissä. Bensiini ei voitele. Tämä aiheuttaa pumpun sekä suihkutusjärjestelmän osien kiinnileikkautumista, kertoo Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg.

Myös bensiiniautoissa ongelmia voi tulla dieselin sekoittumisesta polttoaineeseen. Sohlbergin mukaan dieselin tankkaaminen aiheuttaa bensiiniautoille palamisongelmia alhaisen oktaaniluvun takia ja nakutusta, joka pidemmällä ajolla saattaa aiheuttaa moottorin vaurioitumisen. Muita ongelmia ovat karstoittuminen tai katalysaattorin vaurioituminen.

Pahimmillaan tuhansien eurojen lasku

Dieselauton korjauskustannukset riippuvat siitä, missä vaiheessa vika on huomattu. Jos virheen huomaa heti tankkauksen jälkeen, vahingot ovat yleensä pienempiä. Jos taas autolla on ajettu tai edes virta-avainta käännetty, voi edessä olla perusteellinen useiden tuhansien eurojen remontti.

-Polttonestetankki joudutaan yleensä irrottamaan ja puhdistamaan sekä polttonestesuodatin vaihtamaan. Dieseljärjestelmässä on vielä koko polttonestejärjestelmän puhdistus, pahimmillaan pumpun ja suihkutusjärjestelmän putket, suuttimet ja suodattimet vaihto, kuvailee Sohlberg.

-Korjaukset saattavat nousta muutaman tuhannen euron kuluksi, riippuen onko moottoria käytetty ja onko esimerkiksi virta-avaimella pyöritetty niin, että polttonestepumppu on käynyt.

Tämän tiedon perusteella korjauslaskut nousevat huimiksi, sillä kaikilla tankanneilla autoilla lienee ajettu ennen kuin viallinen polttoaine huomattiin.

S-ryhmä on luvannut maksaa kaikkien Sotkamon ABC:llä 19.6–25.6. tankanneiden autojen viallisesta polttoaineesta johtuvat korjauskulut.

Asiasanat

Uusimmat