Lounais-Häme Uutiset

Väitöstutkimus: pyöräily- ja mopoiluvammoja paljon tilastoitua enemmän – humalassa ja yksin sattuneet törmäilyt jäävät piiloon

Polkupyörä on näppärä liikkumisväline, mutta pyöräilijät joutuvat onnettomuuksiin luultua useammin.

Polkupyörä-, mopo- ja moottoripyörätapaturmia sattuu sairaalatietojen perusteella huomattavasti tilastoitua enemmän, selviää väitöstutkimuksesta.

Polkupyöräilijän yleisin vamma oli pään vamma. Se oli yleisempi päihtyneenä kuin selvin päin pyöräilleillä. Kypärä suojasi tehokkaasti pään vammoilta, mutta kypärän käyttö oli harvinaista. Alkoholin osuus oli pyöräilijöiden yksittäistapaturmissa suuri, ja päihtyneille sattuneet tapaturmat jäivät lähes poikkeuksetta virallisen tilaston ulkopuolelle.

Mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden yleisimmät vammat olivat ylä- ja alaraajavammat, ja tapaturmista aiheutui pitkiä sairauspoissaoloja. Yksittäistapaturma eli yksin kaatuminen oli kaikkien ryhmien yleisin tapaturmatyyppi

 

Diplomi-insinööri
Noora Airaksisen Itä-Suomen yliopistoon tekemän väitöstutkimuksen mukaan virallisen tieliikenneonnettomuustilaston ulkopuolelle jäivät useimmiten sellaiset onnettomuudet, joissa pyöräilijä, mopoilija tai moottoripyöräilijä kaatui yksin, törmäämättä toiseen osapuoleen. Yksittäisonnettomuudet eivät päädy viralliseen tilastoon, koska poliisi kutsutaan harvoin paikalle.

Tutkimuksessa analysoitiin Pohjois-Kymen sairaalan tapaturma-aineistosta polkupyörä-, mopo- ja moottoripyörätapaturmat sekä niissä loukkaantuneiden vammat, vammojen vakavuus ja muut seuraukset kahden vuoden ajalta kesäkuusta 2004 alkaen. Tietoja verrattiin poliisin tietoihin perustuvaan tieliikenneonnettomuustilastoon.

Suomessa on arvioitu tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä vuodesta 2014 alkaen. Suomessa käytettävä arviointimenetelmä määrittää tutkimuksen mukaan yli kolmanneksen vähemmän vakavasti loukkaantuneiksi kuin asiantuntijalääkärin tekemä vastaava vakavuusluokitus. Tuloksen parantamiseksi Suomen tiettyjä vammadiagnoosikoodeja tulisi tarkentaa.

 

Airaksisen mukaan etenkään polkupyöräilijöiden, muttei myöskään mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden tapaturmien ehkäisyä painoteta riittävästi.

– Alkoholin osuus pyöräilytapaturmissa ei selviä virallisesta tilastosta. Liikenneonnettomuustilastointi ei ole juuri parantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, Airaksinen sanoo tiedotteen mukaan.

Hänen mukaansa tilastoinnin kattavuuden parantamiseksi tulisi kehittää poliisin ja terveydenhuollon tietoja yhdistävä tietokanta. Lisäksi tapaturmamäärän seurannassa tulisi hyödyntää jo nykytilanteessa useampia tietolähteitä.

Uusimmat