Uutiset

Vaivannäkö kannattaa hotellia varatessa

Varaussivusto vai varaus suoraan majoitusliikkeestä? Sitä pohtii moni reissaaja majoitusta matkakohteeseen valitessaan.

Internetissä toimivien kansainvälisten varaussivustojen kautta pystyy helposti vertailemaan matkakohteen majoitustarjontaa ja hintoja sekä tekemään nopeasti varauksen.

Fiksu asiakas kuitenkin selvittää huoneiden saatavuuden ja hinnat sekä varaussivustoilta että suoraan hotellista. Se, mistä omiin tarpeisiin paras majoitus löytyy, riippuu sekä hotellista, majoittujasta että ajankohdasta. Siis jos haluaa säästää rahaa, kannattaa varaamiseen käyttää aikaa ja nähdä hieman vaivaa.

Joissain tapauksissa majoituksen voi saada halvemmalla varaamalla sen suoraan hotellista.

-Oma hintamme on aina halvin, kertoo vaasalaisen Hotel Astorin johtaja Petra Gästgivars Lundberg.

Useimmiten sekä majoitusliikkeiden omilla sivuilla että varaussivustolla on kuitenkin ilmoitettu sama hinta. Tämä johtuu siitä, että moni varauspalvelu on asettanut hotellin kanssa tekemäänsä sopimukseen ehdon, ettei hotelli voi tarjota sähköisissä markkinointikanavissa halvempaa hintaa.

-Puhelimessa, sähköpostitse tai muissa markkinointikanavissa hotelli voi kuitenkin tarjota kuluttajille halvempaa hintaa, kertoo Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.

Jos hinnan pitävyyttä haluaa testata, voikin olla paikallaan soittaa hotelliin ja kysyä päivän hintaa. Se tosin kannattaa tehdä myös siksi, ettei varaussivusto anna aina todellista kuvaa huoneiden saatavuudesta. Sivustolla saattaa lukea, että huoneita on vapaana enää pari kappaletta, vaikka hotellissa todellisuudessa olisi tilaa yllin kyllin.

-Tämä johtuu siitä, että varaussivuston myyntikiintiössä huoneita on jäljellä pari. He myyvät vain omaa kiintiötään, eikä se kerro hotellin todellisesta varaustilanteesta mitään, Lappi sanoo.

Scandic Hotelsin kaupallinen johtaja Christian Borg sanoo ketjun haluavan, että heidän sivuiltaan löytyy aina parhaan hinnan lisäksi palveluetu.

-Tällainen on esimerkiksi aikainen sisäänkirjautuminen, hän kertoo.

Osa hotelleista on päättänyt kilpailla hinnan sijaan suoran varaajan eduilla.

-Esimerkiksi meillä on mahdollisuus harrastaa yli 20 erilaista aktiviteettia. Ne kuuluvat hintaan, jos varauksen tekee suoraan, sanoo Hämeenlinnan kupeessa Tyrvännöllä sijaitsevan Petäys Resortin yrittäjä Juha-Pekka Tuominen.

Riippuu kuitenkin majoittujan tarpeista, kannattaako varaus tehdä suoraan vai välittäjän kautta.

Useinsaman ketjun majoitusliikkeissä yöpyvän kuluttajan kannattaa aina olla yhteydessä suoraan majoitusliikkeeseen.

-Sillä saa täydet kanta-asiakasedut. Varaussivustojen käyttäminen ei kerrytä edes kanta-asiakaspisteitä, Borg sanoo.

Tilanne on sama Sokos Hotelsin hotelleissa. Jos ei varaa suoraan, ei hotelliyöpyminen kerrytä bonusta. Asiakasomistaja saa myös aina huoneen halvemmalla hinnalla.

-Sellaisia hintatuotteita ei varaussivustoilla edes ole, sanoo revenue management -johtaja Nina Nieminen SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Jos matkailija taas yöpyy paljon eri ketjujen hotelleissa, voi aina samaa varaussivustoa käyttämällä saada isomman säästön kuin suoraan hotelleista varaamalla.

Esimerkiksi eBookersilla ja Hotels.comilla on omat kanta-asiakasohjelmat, joiden edut eivät ole sidoksissa majoituspalvelujen tarjoajaan. Etuja kertyy näin kaikista palvelun kautta tehdyistä varauksista.

Hotelleilla on intressi antaa etuja suoraan varaajille, koska majoitussivustot saattavat ottaa kauttaan tehdyistä varauksista jopa 15–30 prosenttia majoitushinnasta. Vaikka majoituksen hinta olisi kuluttajalle sama, hotellille sillä on suuri merkitys.

-Mitä pienempi hotelli, sitä korkeampi kustannus on. Tämä voi johtaa majoitusten kallistumiseen, sanoo Lappi.

Matkailu- ja ravintola-alan yritykset kautta Euroopan ovat kampanjoineet paljon sen puolesta, että varaukset tehtäisiin suoraan heille ilman välikäsiä.

Vaikka varaussivusto voi olla suoraa varausta helpompi kanava majoituksen hankintaan ulkomaille matkustaessa, pätevät siellä samat säännöt kuin Suomessa. Siksi Borg kehottaa myös ulkomailla lomailevia olemaan yhteydessä suoraan majoitusliikkeeseen.

-Moni hotelli panostaa sielläkin suoraan varaukseen. Sen etuna voi olla aamupala, drinkki tai sightseeing-kierros, joka ei muuten kuuluisi majoituksen hintaan, hän sanoo.

Suomalaiset matkailijat ovat aktiivisia suoraan varaajia. Ulkomailta tulevien osuus varaussivustojen kautta tulevista asiakkaista on kotimaisissa hotellissa heitä suurempi.

Suoravarauskampanjoinnistaan huolimatta matkailuala pitää varaussivustoja positiivisena asiana.

-Se on tärkeä markkinointikanava. Pienelle yritykselle tulee näkyvyyttä, jota emme ole aiemmin saaneet, Gästgivars Lundberg sanoo.

-Eikä sellaista näkyvyyttä saa mistään muualta. Juuri juttelin korealaisturistin kanssa, joka ei olisi varmasti löytänyt meitä ilman varauspalveluita, Tuominen jatkaa.

Varaussivustot

Internetistä löytyy useita sivustoja, joita kuluttaja voi käyttää hotellivaraukseen. Tunnetuimpia näistä ovat booking.com ja hotels.com.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) viime vuoden lopulla julkaiseman selvityksen mukaan kolmannes varaussivustojen käyttäjistä hyödynsi myös hotellien omia sivustoja varauksia tehdessään.
Valtaosa kyselyn vastaajista oli tyytyväisiä varaussivustoihin niin kauan, kun heidän ei tarvinnut tehdä muutoksia varaukseen tai olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Lähes neljäsosa vastaajista oli kokenut hankaluuksia joko varausvaiheessa tai paikan päällä hotellissa.
Lähde: KKV.

Asiasanat

Uusimmat