Uutiset

Valvira seuraa Husin kahden tietoliikennevian tutkintaa –Ylijohtaja: "Täytyy ottaa kaikki oppi irti"

Valvira seuraa tarkasti Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) eilisen tietojärjestelmähäiriön tutkintaa, kertoo Valviran ylijohtaja Markus Henriksson Lännen Medialle.

Tänään Husin potilastietojärjestelmässä havaittiin uusi ongelma aamuyhdeksän jälkeen, mutta se ei tiettävästi liity eiliseen laajaan tietoliikennehäiriöön. Eilen tiistaina koko Hus-alueen 21 sairaalan lähes kaikki järjestelmät olivat poissa käytöstä useita tunteja verkkoyhteyksien laajan vian takia.

Henrikssonin mukaan Hus aloittaa tapauksen tutkinnan itse, ja antaa siitä ajantasaista tietoa ja loppuraportin Valviralle sekä muille viranomaisille.

-Sitten katsotaan, mitä viranomaiset voivat tehdä vielä lisää. Valvira ei nyt säntää sinne millään tutkimusretkikunnalla, vaan Hus aloittaa tutkinnan parhailla asiantuntijoilla, ja me seuraamme, että se varmasti etenee. Hus tulee jatkossakin pitämän Valviran, muut asianosaiset ja ennen kaikkea sosiaali- ja terveysministeriön ajan tasalla, Henriksson sanoo.

-On täysin selvää, että totta kai tämä tullaan tutkimaan tarkasti, että miten on mahdollista, että tällainen vika on syntynyt. Tämä on ollut vakava tilanne, ja tilanne ei ole täysin vielä ohi. Täytyy ottaa kaikki oppi irti, ettei tällaista tapahtuisi uudelleen Husissa tai missään muuallakaan.

​Tänään havaitusta tietojärjestelmähäiriöstä annetussa tiedotteessa kerrotaan, että palvelimen uudelleenkäynnistyksen jälkeen potilastietojärjestelmä toimii lähes normaalisti, mutta käytössä on kuitenkin edelleen häiriöitä, ja niitä tutkitaan käyttäjiltä saatujen palautteiden pohjalta.

-Potilashoidossa voi olla viivästyksiä, mutta kaikki Husin toimipisteet ovat toiminnassa. Potilasturvallisuudesta huolehditaan ennen kaikkea, Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo tiedotteessa.

Henriksson antaa Husille tunnustusta siitä, että tietojärjestelmävian vaikutuksista ja vianetsinnän ja korjaamisen etenemisestä tiedotettiin tiistaina asianmukaisesti.

-Tilanne on ikävä, ja tällaista vikaa ei saa tapahtua. On kuitenkin annettava positiivista palautetta siitä, että heti kun vika on ilmennyt, korjaustoimiin on tartuttu hyvin voimakkaalla tarmolla ja voimavaroilla. Hus on asianmukaisesti pitänyt kaikki oleelliset tahot ja väestön ajan tasalla, Henriksson toteaa.

-Tässä akuuttitilanteessa on tehty aivan oikeita priorisointeja, eli esimerkiksi turvattu päivystys, teho-hoito ja kiireellinen hoito sekä pidetty huolta viestinnästä. Husin viestintää kannattaa edelleen seurata.

Tiistaina Husin tietojärjestelmien vika alkoi puolenpäivän jälkeen, ja se saatiin korjattua vasta illalla seitsemän jälkeen. Myöskään varajärjestelmä ei toiminut kunnolla.

Laajan tietojärjestelmähäiriön syyksi osoittautui Husin mukaan vioittunut tietoliikennelaitteen osa ja samaan aikaan tapahtunut ohjelmistohäiriö.

Asiasanat

Uusimmat