Uutiset

Venäjä esti pääsyn norjalaismedian verkkosivuille – Duuman jäsen vaati informaatiokampanjaa Pohjoismaihin

The Barents Observer seuraa arktisen alueen tapahtumia englanniksi ja venäjäksi.
The Barents Observer kertoi verkkosivuillaan sensurointipyynnöstä, jonka se sai Venäjältä 28. tammikuuta. Kuvakaappaus. Kuva: Hemmilä Ilkka

Venäjä on estänyt pääsyn Norjassa ilmestyvän The Barents Observer -uutissivustolle.

Esto astui voimaan tiistaiaamuna, ja sen jälkeen venäläisten lukijoiden sivustolla on romahtanut, arktisen alueen tapahtumia englanniksi ja venäjäksi seuraava julkaisu kertoo omilla verkkosivuillaan.

The Barents Observer täsmensi Twitterissä keskiviikkona, että jotkin käyttäjät Moskovassa kykenevät yhä vierailemaan sivustolla. Sen sijaan pohjoisessa, kuten Murmanskin alueella, esto vaikutti olevan täydellinen. Sivustolle pääseminen vaati vpn-yhteyden käyttämistä.

Sensuurin taustalla on ruotsinsaamelaisesta homomiehestä kertova artikkeli, jonka sivusto julkaisi venäjäksi 14. tammikuuta. Taustansa takia ennakkoluuloja kokenut haastateltava kertoi muun muassa yrittäneen itsemurhaa kahdesti.

Kaksi viikkoa myöhemmin Venäjän median valvontaviranomainen Roskomnadzor ilmoitti artikkelin rikkovan Venäjän lakia. Sen mukaan artikkeli paitsi kuvaili tapoja tehdä itsemurhia, myös kannusti niiden tekemiseen.

Roskomnadzor vaati artikkelin poistamista vuorokauden sisällä. The Barents Observer kieltäytyi.

Duuman jäsen vaati informaatiokampanjaa

Estoa edelsi Venäjän homoseksuaalien vastaisten lakien isäksi kutsutun kansanedustaja Vitali Milonovin haastattelu Federal News Agency -verkkosivustolla.

The Barents Observerin mukaan Milonov tuomitsi artikkelin “rappeutumista” edustavana. Hän myös vaati asian politisoimista.

– Meidän täytyy lähettää heille nootti, ottaa yhteyttä Norjan suurlähettilääseen ja sanoa, että jos jatkatte tällaisten aineistojen tuottamista venäjäksi Venäjän kansalaisille, se voi vaikuttaa suhteisiimme.

Milonov myös ehdotti, että Venäjän tulisi “vastata moraalittomuuden leviämiseen” ja levittää omaa agendaansa länsimaissa. Pohjoismaissa tämä voisi Milonovin mukaan tapahtua Sputnik-median suorittamaa “informaatiokampanjaa” tukemalla.

Vuonna 2002 toimintansa aloittanut The Barents Observer ilmestyi alun perin Norjan valtion ja sen pohjoisten läänien rahoittamana. Nykyisin se on riippumaton julkaisu.

Kaupallinen yhteistyö