Uutiset

Venäjällä 10 prosentin korko on jo maltillinen – suurvalta suosii yhä enemmän omia tuotteitaan

Vaikka bisnesnäkymätVenäjälläovat tänä vuonna kirkastuneet, suomalaisyritykset korostavat malttia idän liiketoiminnoissaan.

-Trendi ei ole muuttunut, eikä kaasua ole tarkoitus painaa. Krimin kriisin puhkeamisen jälkeen eli viimeiset kolme vuotta projektiemme aloitusmäärät ovat olleet laskusuunnassa, YIT:n Venäjän johtaja Teemu Helppolainen toteaa.

Hänen mukaansa YIT:n liiketoimintasuunnitelmaan kuuluu, että kaikki Venäjän yksiköt on toisaalta pidetty elinkelpoisina myös laskusuhdanteessa.

Venäläisten kuluttajien luottamus talouteen ei ole Helppolaisen mukaan vielä siinä iskussa, että se näkyisi tuntuvasti asuntomarkkinoilla.

-Esimerkiksi ihmisten halukkuus ottaa asuntolainoja ei ole kasvanut. Siltä osin tarvitaan vielä lisää tulevaisuuden uskoa.

Tämä siitä huolimatta, että nykyinen noin 10 prosentin asuntolainojen keskimääräinen korko on Helppolaisen mukaan venäläisittäin jo ihan maltillinen.

SOK:n liiketoimintajohtaja Jorma Vehviläinen siteeraa tilastotietoja, joiden mukaan ruokakaupan volyymissa on ollut Venäjän markkinoilla kasvua vasta kesäkuukausista alkaen.

-Sen sijaan matkailumarkkina on jatkanut kasvuaan Pietarissa koko kuluvan vuoden. Lähivuosilta odotamme maltillista talouskasvua Venäjällä.

Elintarvikejalostaja Valio on joutunut viime vuosina kääntämään Venäjän liiketoimintamallinsa uuteen uskoon, kun pakotteet lopettivat EU-maiden meijerituotteiden viennin kuin seinään leikaten.

-Näkymät ovat nyt varsin positiiviset. Juna on käännetty ja vauhti lisääntyy, arvioi Valion Venäjän toimintojen toimitusjohtaja Raul Lönnström.

Valion tuotteet ovat Venäjän markkinoilla kalliimpia kuin paikalliset kilpailijat.

Valion nimi on kuitenkin Lönnströmin mukaan venäläisille laadun tae. Kun suurvallan kuluttajilla on tänä vuonna mennyt edellisvuosia paremmin, se on jo näkynyt Valion tuotteiden kysynnässä.

Nyt Valio keskittyy Venäjällä entistä enemmän paikalliseen tuotantoon omassa tehtaassaan. Sillä on Venäjällä myös kaksi tuoretuotteita valmistavaa yhteistyökumppania.

-Keihäänkärkituotteemme on Viola-sulatejuusto.

Valion koko Venäjän myynnistä Suomesta tuotettujen ja tuotavien tuotteiden osuus on nyt noin 10 prosenttia.

-Viemme sinne mehuja, marjakeittoja ja hilloja. Ja jonkin verran myös lastenruokia ja laktoositonta maitoa.

KauppakamarinRekolainen huomauttaa, ettei suurvallan markkinoilla toimiminen ole ongelmatonta.

-Venäjä on lisännyt protektionistisia toimiaan. Venäläiset yritykset ovat tämän vuoden alusta saaneet 15 prosentin kilpailuedun ulkomaisiin nähden julkisissa hankinnoissa. Tuore esimerkki on Venäjän pidättäytyminen valtion hankinnoissa ulkomaisista huonekaluista ja puutuotteista kahdeksi vuodeksi. Nämä uudet kaupan esteet hankaloittavat vientiä ja ennakointia ylipäätään.

Asiasanat

Uusimmat