Uutiset

Venäjän lentoturvallisuus on parantunut Neuvostoliiton ajoista — "Pelkoa en ole kertaakaan kokenut"

-Pelkoa en ole kertaakaan kokenut.

Näin toteaa Raute Oyj:n Venäjän varatoimitusjohtaja Jouni Putkonen, jonka lentohistoria Venäjällä on huikea. Hän luottaa Venäjän lentoturvallisuuteen, joka on tullut paljon eteenpäin Neuvostoliiton ajoista.

-Olen lentänyt täällä jo kolmekymmentä vuotta. Neuvostoliiton hajottua lentokoneet olivat mielestäni heikommassa kunnossa kuin nyt. Silloin tuli mieleen, että onkohan kaikki varaosat kunnossa ja mikä luotettavuustaso koneissa on, kertoo Putkonen.

Yleisesti lentäminen on erittäin turvallinen matkustusmuoto. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton tilastoiden mukaan kuolemaan johtavia potkuriturbiini- ja suihkukoneonnettomuuksia tapahtuu maailmassa vain muutamia miljoonaa lentoa kohti. Esimerkiksi Euroopassa vuosina 2011–2015 tapahtui keskimäärin 0,05 kuolemaan johtanutta lento-onnettomuutta miljoonaa lentoa kohti. Venäjällä vastaava luku on tilastojen kärkipäässä 2,32.

-Neuvostoliiton hajoamisen yhteydessä syntyi runsaasti pieniä alueellisia lentoyhtiöitä, joiden resurssit eivät välttämättä ole olleet riittäviä vakaan operoinnin turvaamiseksi, toteaa Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu pienemmillä potkuriturbiinikoneilla. Niillä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on tapahtunut keskimäärin 5,88 miljoonaa lentoa kohti vuosina 2011–2015. Suihkumoottorilentokoneilla luku on 1,58.

Venäjän turmakone Antonov An-148 on lyhyille ja keskipitkille matkoille tarkoitettu suihkumoottorilentokone. Konemallin tuotanto oli aloitettu 2000-luvun puolivälin jälkeen. Turmakone oli valmistettu vuonna 2010.

Venäjän ulkopuolelle operoivat lentoyhtiöt ovat tilastojen valossa luotettavia. Lentoyhtiöillä on usein modernit koneet. Lisäksi vakiotoimintamenetelmät sekä turvallisuuskäytännöt ovat pitkälti yhteneväisiä länsimaisten operaattoreiden kanssa.

Kuten Suomessa, myös Venäjällä lentokonevalmistaja määrittää lentokoulutusohjelman, jota lento-operaattoreiden oletetaan noudattavan. Venäjä ei kuitenkaan kuulu yhteiseurooppalaisen Euroopan ilmailun turvallisuusviraston EASA:n piiriin.

-Silloin kaikki turvallisuuskäytännöt eivät ole välttämättä aivan samanlaisia kaikilta osin. Mutta kaikki länsimaihin operoivat venäläiset ja muut EASA:n ulkopuolelta tulevat kaupallista ilmakuljetusta harjoittavat lentoyhtiöt joutuvat hakemaan erillisen hyväksynnän operoinnilleen. Hyväksynnällä varmistetaan ilmakuljetusjärjestön ICAO:n minimiturvallisuusstandardien täyttäminen, jatkaa Henttu.

Vuodessa useita kymmeniä työmatkoja taittavalle Putkoselle lentokone on paras matkustusmuoto. Siperiaan suuntautuvat työmatkat saattaisivat kestää junalla parikin viikkoa. Siksi kaiken kokoiset lentokoneet ovat käyneet tutuiksi, mutta onnettomuustilastot eivät miestä silti hetkauta.

-En ajattele asiaa. Elämä voi loppua tänään tai viidenkymmenen vuoden päästä, ja siihen voi olla syynä mikä tahansa muu kuin lento-onnettomuus, toteaa Putkonen.

71 menehtyi

65 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä kuoli sunnuntaina, kun Saratov Airlinesin lentokone syöksyi maahan muutama minuutti nousun jälkeen.
Kone lähti matkaan Domodedovon lentokentältä ja oli matkalla Orskiin Etelä-Uraliin.
Turman syy ei ole vielä selvinnyt. Toistaiseksi syiksi epäillään säätä, inhimillistä virhettä ja teknistä vikaa. Terrorismin mahdollisuutta ei ole suljettu pois.
Silminnäkijöiden mukaan kone räjähti ja oli syttynyt tuleen jo ilmassa. Onnettomuustutkijoiden mukaan kone oli kuitenkin ehkä tullessaan alas.
Koneen matkustajista kolme oli ulkomaalaisia. Muut olivat venäläisiä.
Antonov An-148 oli rakennettu Ukrainassa vuonna 2010.
Saratov Airlines on pieni alueellinen yhtiö. Venäjän ilmailuviranomainen havaitsi puutteita lentoturvallisuudessa vuonna 2015 ja asetti yhtiölle lentorajoituksia. Rajoitukset purettiin vuotta myöhemmin.

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat