Uutiset

Verohallinto hankkii kriisiviestintäjärjestelmän – Avainhenkilöitä voidaan jatkossa hälyttää pikakomennuksella töihin

Uudella järjestelmällä halutaan turvata kriittiset toiminnot esimerkiksi verkkohäiriöiden, kuten palvelunestohyökkäysten aikana. Palveluun liittyy myös massaviestipalvelu, jonka avulla saadaan hälyttää esimerkiksi tiettyjä avainhenkilöryhmiä tarvittaessa töihin.
Verohallinto kehittää sisäistä viestintäjärjestelmäänsä kriisitilanteita varten. Kuva: pekka karhunen
Verohallinto kehittää sisäistä viestintäjärjestelmäänsä kriisitilanteita varten. Kuva: pekka karhunen

Verohallinto haluaa turvata toimintakykynsä erilaisissa kriisitilanteissa, kuten merkittävissä verkkohäiriöissä. Se on hankkimassa kriisiviestintäjärjestelmän, jonka toivotaan olevan käytössä vuoden loppuun mennessä.

Verohallinnon turvallisuus- ja riskienhallintajohtaja Samuli Bergströmin mukaan kyse on jo pidemmän ajan suunnitelmasta, jossa toimintavarmuutta on kehitetty ja pyritty tunnistamaan siihen liittyviä tarpeita.

Hankinnan kokonaiskustannusarvio on Bergströmin mukaan noin 400 000 euroa. Järjestelmän hankinta on edennyt nyt kilpailutusvaiheeseen.

– Tämä liittyy laajemminkin toimintavarmuuden kehittämiseen. Tavoitteena on se, että meillä olisi kyvykkyys viestiä ja johtaa tilannetta niin, että saadaan toimintavarmuus turvattua riippumatta siitä, millaisessa kunnossa tietojärjestelmämme ovat, Bergström kuvailee Lännen Medialle.

Kyseessä on eräänlainen tukijärjestelmä erilaisia kriisitilanteita varten.

– Kriisitilanteita ovat esimerkiksi merkittävät verkkohäiriöt ja -katkokset, joiden vuoksi pitäisi esimerkiksi kutsua henkilöstöä töihin korjaamaan tietojärjestelmiä. Myös esimerkiksi tulipalo jossakin meidän keskeisessä toimipisteessämme voisi olla sellainen.

Entäpä voisiko järjestelmää hyödyntää vaikkapa palvelunestohyökkäyksien torjunnassa?

– Varmasti järjestelmää voitaisiin sellaiseenkin käyttää.

Massaviestipalvelu henkilöstölle

Verohallinnon hankittavaan kriisiviestintäjärjestelmään kuuluu myös massaviestipalvelu, mutta se on Bergströmin mukaan tarkoitettu omalle henkilöstölle, ei kansalaisten suuntaan viestimiselle.

Palvelua voidaan hyödyntää esimerkiksi henkilöstön, vaikkapa tietyn avainhenkilöryhmän, kuten Verohallinnon johdon, viestinnän tai it-puolen työntekijöiden tai sidosryhmien, töihin hälyttämiseen “jossakin tietyssä tilanteessa”.

– Sen avulla voidaan myös levittää tietoa henkilöstölle vaikkapa siitä, että jokin toimipiste ei ole käytössä ja viestiä lisätoimintaohjeita.

Kansalaisviestinnän kehittämiseen hankinnalla ei ole Bergström yhteyttä, sillä sitä varten on jo olemassa tietyt kanavat.

Uusimmat