Lounais-Häme Uutiset

Viedäänkö suomalaista sianlihaa kohta Venäjän läpi junalla Kiinaan? – Vientisopimus sisältää nyt myös jäähdytetyn lihan viennin ja lisää on tulossa

Jäähdytetyn lihan kuljetus avaisi entistä suuremmat markkinat suomalaiselle sianlihalle ja kompensoisi kotimaan vähentynyttä kysyntää.
Sianlihakontit ovat matkanneet tähän saakka laivalla Kiinaan. Nyt etsitään mahdollisuutta Kiinan vientiin myös junalla. Kuva: Jouko Hanninen
Sianlihakontit ovat matkanneet tähän saakka laivalla Kiinaan. Nyt etsitään mahdollisuutta Kiinan vientiin myös junalla. Kuva: Jouko Hanninen

Suomalaista sianlihaa voidaan pian viedä myös junalla Kiinaan.

Ruokayhtiö Atrian liiketoimintajohtaja Markku Hirvijärvi kertoo, että mahdollisuuksia viedä sianlihaa Kiinaan raiteilla Venäjän kautta selvitetään parhaillaan.

– Testit ja lupaprosessit ovat vielä kesken. Toinen vaihtoehto jäähdytetyn lihan viennille on yhdistetty laiva-juna-yhteys Euroopasta.

Jäähdytetyn sianlihan vienti Kiinaan tuli mahdolliseksi, kun Suomen ja Kiinan välinen sopimus sianlihan viennistä uusittiin keskiviikkona Kiinan tullin varaministerin Hu Wein vierailulla.

Uusi sopimus sisältää jäähdytetyn sianlihan lisäksi tähänastista monipuolisemman eri ruhonosien viennin Kiinaan.

Aikaisempi sianlihan vientisopimus koski vain pakastettua lihaa.

– Junan käyttö liittyy juuri jäähdytetyn lihan vientiin, sillä sen säilyvyys on lyhempi kuin pakastetun. Nyt kun pakastettua lihaa viedään laivalla Kiinaan, matkaan menee 47–63 päivää, kun junakyyti ottaisi 13–14 päivää, Hirvijärvi kertoo.

– Älyttömän hyvä uutinen, kommentoi HKScanin vientiliiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Nikkinen Kiinan vientilupien uusimista ja laajentumista jäähdytettyyn sianlihaan.

Nyt allekirjoitetut jatkosopimukset viestivät Nikkisen mukaan Suomen ja Kiinan viranomaisten hyvistä suhteista.

 

Vientimäärät koko ajan kasvussa

Jäähdytetyn lihan vienti houkuttelee muun muassa siitä saatavan paremman hinnan vuoksi.

Jäähdytys tarkoittaa, että lihan pinta jäähdytetään noin miinus yhteen asteeseen, kun liha pakastuu vasta 1,6 asteessa.

Pakastettuna vietävä liha on miinus 18-asteista.

Hirvijärven mukaan lupa viedä myös jäähdytettyä sianlihaa Kiinaan avaa entistä suuremmat markkinat suomalaisyhtiöille.

Tänä vuonna Atria kertoo vievänsä noin reilut seitsemän miljoonaa kiloa sianlihaa Kiinaan. Luku on kasvanut vuosi vuodelta.

Myös HKScanin vientimäärät ovat nousussa.

– Tulemme tänä kalenterivuonna menemään Kiinassa yli kuuden miljoonan kilon tavoitteen. Jäähdytetyn lihan vientilupa luo entistä enemmän mahdollisuuksia, kun pakkausratkaisut kehittyvät ja junayhteydet saadaan kuntoon, Nikkinen arvioi.

Vienti tulee Hirvijärven mukaan tarpeeseen paikkaamaan kotimaan jonkin verran vähentynyttä kysyntää.

Suomessa tuotettiin viime vuonna tilastojen mukaan lähes 170 miljoonaa kiloa sianlihaa.

 

Siipikarjanlihakin ehkä Kiinan markkinoille

Kiinan kanssa sovittiin nyt myös Kiinan viranomaisten tulosta tarkastuskäynneille suomalaisiin siipikarjanlihalaitoksiin. Näin suomalainen siipikarjanlihakin voi päästä Kiinan markkinoille.

– Siipikarjanlihan kulutus kasvaa myös Kiinassa koko ajan, Nikkinen toteaa.

Hirvijärven mukaan Kiinan viennissä voitaisiin hyödyntää broilerin jalanosia, jotka eivät Pohjoismaissa maistu.

– Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa rintafilee on se, jota kuluttajat haluavat.

Siastakin viedään Kiinaan myös ruhonosia, joita ei voida Suomen tarjonnassa hyödyntää.

Vienti alkoi vuonna 2017

Elintarvikeyhtiö Atria sai vientiluvan Kiinaan vuonna 2017.

Ensimmäiset vuodet suomalaista lihaa on ollut tarjolla kiinalaisissa ravintoloissa ja tästä keväästä lähtien myös kiinalaisissa vähittäiskaupoissa

Toinen suuri suomalainen ruokatalo HKScan aloitti Kiinan vientinsä vuonna 2018.

Kiina on maailman suurin sianlihan tuottaja ja kuluttaja. Maassa tuotetaan lähes puolet maailman sianlihasta.

Yksi kärkihankkeista

Elintarvikeviennin edistäminen oli yksi Sipilän hallituksen kärkihankkeista.

Rinteen hallitus esittää ensi vuoden valtion budjettiin kahta miljoonaa euroa elintarvikeviennin edistämiseen.

Suomesta voidaan viedä Kiinaan laitoskohtaisilla luvilla myös äidinmaidonkorvikkeita ja juustoa. Kalan vienti Kiinaan on käynnistynyt syyskuussa 2019.

Uusimmat