Uutiset

Viidennes Suomen päästöistä tulee liikenteestä – ilmastonmuutos muuttaa suomalaisten tavan liikkua

Ilmasto on lämmennyt tasaiseen tahtiin esiteollisuuden ajasta lähtien. Tavoitteena on pysäyttää lämpeneminen 1,5 asteeseen.
Suomen kasvihuonekaasupäästöistä viidennes tulee liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä.

Ilmasto lämpenee hälyttävällä vauhdilla, kertoo tänään julkaistava hallitusten välisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n erikoisraportti. Tavoitteena on, että lämpeneminen pysähtyy 1,5 asteeseen.

IPCC:n mukaan kaikkien maiden valtioiden on sitouduttava nopeisiin ilmastotoimiin, jos lämpeneminen halutaan pitää alle 1,5 asteessa. Lämpötilan nousu lasketaan esiteollisesta ajasta.

Kahden asteen lämpeneminen tarkoittaisi jo huomattavasti suurempia katastrofeja kuin nykyiset myrskyt ja tulvat.

Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteena on rajoittaa maapallon keskilämpötilan nousu vuoteen 2100 mennessä.

Nopeammin, enemmän ja laajemmin

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) mukaan ilmastotoimia pitää nyt tehdä nopeammin, enemmän ja laajemmin.

– Ilmastonmuutos pitää tuoda ihmisen lähelle. Ruoka ja vesi loppuu, jos asiaan ei puututa, mutta vielä ei olla toivottamassa tilanteessa, Tiilikainen totesi Ylen aamulähetyksessä.

Suomen kasvihuonekaasupäästöistä viidennes tulee liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toteaa ministeriön tiedotteessa, että ilmastonmuutoksen vaikutus ministeriön työhön on vahvistunut koko hallituskauden ajan.

– Ilmastonmuutos muuttaa tapamme liikkua. Yhtä yksinkertaista ratkaisua ei ole, tarvitaan monia keinoja eikä mikään teko ole liian pieni, Berner sanoo.

Liikenteestä hiiletön

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopoliittisen työryhmän tavoitteena on löytää keinoja, miten liikenteestä tulee hiiletöntä vuoteen 2045 mennessä.

Lisäksi pyritään nostamaan edistämään kävelyn ja pyöräilyn osuutta liikkumisesta 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Auton omistamista pyritään vähentämään ja raideliikennettä edistetään. Lisäksi sähköautoilua tuetaan.

Ministeriössä ollaan myös perustamassa ilmasto- ja ympäristöyksikköä. Tammikuussa aloittava yksikkö vastaa siitä, että liikenne- ja viestintäjärjestelmät ovat vähäpäästöisiä, ympäristöä vähän kuormittavia ja energiatehokkaita.

Tiistaina päätös autojen päästöistä

EU:N ympäristöneuvostossa tehdään tiistaina päätös henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöistä eli siitä, millaisia autoja autonvalmistajat saavat valmistaa.

Suomen tavoitteena on mahdollisimman tiukat CO2-päästöjen raja-arvot.

– Vaikka IPCC:n viesti on vakava, toivottomuuteen ei ole syytä vaipua, Berner summaa.

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic