Uutiset

VR ajaa kanta-asiakkaansa ahtaalle – työmatkalaisen on helpompi muuttaa kuin varata paikka "maisematoimistosta"

Pendelöinnin pitäisi olla kätevä ja ilmastoa säästävä vaihtoehto, mutta VR heikentää kanta-asiakkaiden etuja jatkuvasti. Moni voi alkaa pian miettiä muita vaihtoehtoja, kirjoittaa työmatkansa junalla kulkeva Vanessa Valkama.
Kuva: -
Kuva: -

Kun työpaikat keskittyvät pääkaupunkiseudulle ja muihin suuriin kaupunkeihin, hyvät junayhteydet pitävät muunkin Suomen asuttuna.

Näin ainakin periaatteessa. Todellisuudessa pendelöinti on koko ajan hankalampaa.

Suosituimmat työmatkavuorot myydään hetkessä loppuun, vaikka sillipurkki-Pendolinojen tilalle onkin otettu tilavampia InterCity-junia myös nopeammille yhteyksille.

Sarjalipulla ei ole päässyt junan kyytiin ilman paikkavarausta vuoden 2017 jälkeen. Uudistuksesta lupailtiin ”entistä joustavampaa”, mutta enää työmatkalaisten suosimalle vuorolle mahtumisesta nopealla aikataululla voi vain haaveilla.

Jos työpäivät eivät lopu joka päivä orjallisesti samaan aikaan, harmi.

Sarjalippulaisten viimeinenkin etu vietiin

Tilannetta pahentaa se, että VR heikentää kanta-asiakkaiden etuja jatkuvasti. Jo joka kolmas työllisistä käy töissä kotikuntansa ulkopuolella, eli heitä riittää.

Kauan odotettu sarjalipun osto uudessa VR:n mobiilisovelluksessa oli kuin märkä rätti jo valmiiksi pitkälle pinnaa venyttäneiden matkustajien kasvoille.

Samalla poistettiin se viimeinenkin sarjalippulaisten etu, eikä ravintolavaunun yläkertaan saa enää varattua paikkaa ilman lisämaksua. Junaan mahtuu yhä huonommin.

Sarjalipun paikan voi varata sovelluksessa vain silloin, jos se on ostettu sieltä. Jos teki saman virheen kuin allekirjoittanut, eli osti ison läjän sarjalippuja juuri ennen uudistusta, paikat pitää edelleen varata joko verkkokaupasta, vanhasta sovelluksesta tai puhelimitse.

Monesti verkkokauppa on kuitenkin jumissa. Silloin ei auta muu kuin ostaa junasta normaalihintainen lippu, johon tulee vielä palvelumaksu päälle. Harmi.

Kokeilin myös sarjalipun ostoa sovelluksesta. Sain käytettyä yhden matkan, jonka jälkeen sovellus heitti minut ulos enkä pääse enää kirjautumaan sisään. Uutta sarjalippua voi käyttää vain sovelluksessa. Harmi.

VR tekee pendelöijän päätöksen helpoksi

VR:n mainostamassa ”maisematoimistossa” töiden tekeminen on tuskaista. Junien langaton verkko toimii pääradalla vain muutamassa kohdassa, useilla vuoroilla yhteys ei ole edes päällä.

Muilla radoilla tilanne on vieläkin synkempi, vaikka valtioneuvosto vaati, että 4G-verkko kattaa rautatiet tähän kuuhun mennessä.

VR siirtää vastuun mobiilioperaattoreille, jotka vastaavat verkon suorituskyvystä. Varsinkin Helsingin ja Tampereen välillä on niin paljon matkustajia, ettei kapasiteetti riitä kaikille.

Asiaan on luvattu muutosta parin vuoden sisällä, mutta silloin voi olla jo myöhäistä.

Moni yritys kannustaa hyödyntämään junamatkat työaikana. Kun tämä ei onnistu tai sopivaan junaan ei mahdu ja seuraavalla myöhästyy tärkeästä palaverista, päätös on selvä.

Jos VR jatkaa kanta-asiakkaiden kohtelua nykyiseen tapaan, heistä yhä useampi valitsee junan sijaan henkilöauton tai vaihtaa raskaan pendelöinnin helppoon elämään suurkaupungissa. Harmi.

Uusimmat

Näkoislehti

9.4.2020

Fingerpori

comic