Uutiset

VR:ltä 50 miljoonan euron vaunutilaus Kainuuseen – investointi jatkuu epävarmuudesta huolimatta

VR hankkii 20 uutta kaksikerroksista Intercity-päivävaunua. Yli 50 miljoonan euron kauppa Transtech Oy:n kanssa allekirjoitettiin tänään. Vaunut rakennetaan Transtechin vaunutehtaalla Kainuun Otanmäessä. Transtech Oy:n toimitusjohtajan Lasse Orren mukaan työllisyysvaikutus on noin 150 henkilötyövuotta. Tuotanto alkaa ensi vuoden alussa.

Vaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2019 aikana. VR:n mukaan hankinnan syynä on matkustajamäärän kasvu. Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenne on kasvanut noin 9 prosenttia eli 570 000 matkustajaa. Samanlainen kasvu oli viime vuonna. Helsingistä lähtevillä ja sinne saapuvilla perjantain ja sunnuntain kaukojunaliikenteen ruuhkavuoroilla täyttöaste on yli 70 prosenttia.

-Perjantai-illoille joudumme myymään myös eioota, ja matkustajilla on kokemus täysistä junista, sanoo matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.

Hankittavat vaunut ovat VR:n mukaan monikäyttöisintä perusvaunutyyppiä, joka sopii lähes kaikille kaukoliikenteen reiteille. Eniten sitä tullaan näkemään ruuhkavuoroilla. Yhdessä vaunussa on 113 paikkaa, joten lisäpaikkoja kertyy yhteensä lähes 2 300.

Perjantai-iltapäivisin Helsingistä lähtee junia kahden minuutin välein. Romanaisen mukaan ratakapasiteetti ei salli uusi vuoroja. Ainoa mahdollisuus on pidentää junia.

Elokuussa liikenteeseen tuli jo 1 700 lisäpaikkaa aiemmin Transtechiltä tilattujen niin sanottujen ohjausvaunujen myötä.

Matkustajille uusien vaunujen luvataan tietävän väljempää matkantekoa.

-Sitä en lupaa, että viereinen paikkakin olisi tyhjä. Silloin olisi aika huonosti hoidettu meidän bisnestä, toteaa Romanainen.

“Olisi pahinta pistää kehityshankkeet seis”

Hallitus kertoi elokuussa aikeistaan avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ja eriyttää VR-Yhtymästä esimerkiksi kalustoyhtiö. Onko hankinta valmistautumista kilpailutukseen?

-Ministeriön suunnitelmat ja poliittinen keskustelu eivät ole vaikuttaneet investointiin millään tavalla.Tämä tulee aidosti tarpeeseen. Toimintaa on tehostettu jo vuosia, ja sitä tullaan jatkamaan, toteaa VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Hänen mukaansa taustalla on myös usko kasvun jatkumiseen. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmat eivät sitä vähennä.

-Konsernin näkökulmasta olisi ihan pahinta pistää meidän kehityshankkeet seis sen takia, että on epävarmuutta ilmassa. Päinvastoin kaikkea on vietävä nyt eteenpäin entistä nopeammin.

Muista viime aikojen investoinneista suurimmat ovat liittyneet vetokalustoon. Ensimmäiset kymmenen Vectron-sähköveturia on otettu käyttöön. Parhaillaan tutkitaan, ostetaanko uusia dieselvetureita vai kunnostetaanko vanhoja.

Alkukesästä VR hankki kokonaan itselleen ravintolapalveluja tuottavan Avecran. Kaikkien ravintolavaunujen konseptit ollaan uusimassa syksyn ja ensi kevään aikana. Se tarkoittaa sekä valikoiman että miljöön muuttumista.

-Erityisesti panostetaan mukaan ostettaviin take away -tuotteisiin, jotta saadaan palveltua entistä täydempiä junia, kertoo Romanainen.

Myös ekstraluokan vaunujen miljööt uudistetaan kokonaan: penkit, lattiat ja valaistukset menevät uusiksi.

Romanaisen mukaan keskieurooppalaista ykkösluokkaa ei kuitenkaan suunnitella. Päätavoitteena on tarjota työmatkalaisille moderni ympäristö töiden tekoon.

Vuositasolla investointeja on viime vuosina kertynyt noin 130 miljoonaa euroa. Tulevina vuosina ne tulevat Janssonin mukaan olemaan etenkin veturihankintojen vuoksi huomattavasti suuremmat.

-Aiemmin kalustohankinnoilla korvattiin vanhaa kalustoa, mutta nyt vastataan kasvuun.

Vaunut tutulta valmistajalta

Transtech Oy on suomalainen kiskokalustotoimittaja ja konepajatuotteiden sopimusvalmistajayritys. Sen vaunutehdas sijaitsee Kajaanin lähellä Otanmäessä. Yrityksestä 75 prosenttia omistaa Skoda Transportation ja 25 prosenttia Sinituote. Sen vuotuinen liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa. VR on hankkinut Transtechiltä yhteensä 284 kaksikerrosvaunua.
VR käyttää vaunuhankintaan aiemman vaunutilauksen yhteydessä sovittuja optioita. Varsinainen hankintasopimus on tehty vuonna 2015.
VR Groupin tammi−kesäkuun liikevoitto oli 36,8 miljoonaa euroa. Se parani edellisvuoden 1,2 miljoonasta eurosta. VR-konsernin liikevaihto kasvoi 7 prosenttia ensimmäisen puolen vuoden aikana.
Tällä hetkellä kotimaan kaukoliikenteessä kulkee 219 IC-vaunua ja 17 Pendolinoa, joilla ajetaan päivittäin 159 vuoroa.

Asiasanat

Uusimmat