Uutiset

VR:n pakastimessa testatut veturit lisäävät nopeutta — Neuvostoliittolaisista vetureista luovutaan

Nopeammin, luotettavammin ja vähemmin päästöin. Näin VR:n junat tulevat lähivuosina ajamaan, jos yhtiön historian suurin kalustohankinta onnistuu.

VR on ottanut uusia Sr3-sähkövetureita jo käyttöön Metsä Groupin biotuotetehtaan sellukuljetuksissa Äänekoskelta Vuosaaren satamaan ja lisää näitä Vectron -nimisiä vetureita tulee lähivuosina käyttöön yhteensä 80 kappaletta.

Uudet veturit soveltuvat sekä raskaaseen tavaraliikenteeseen että nopeaan matkustajaliikenteeseen.

-Ensimmäiset kymmenen sähköveturia siirtyivät Siemensiltä VR Groupin omistukseen touko−kesäkuussa. Takana on laaja ja perusteellinen testausohjelma. Olemme tilanneet Siemensiltä aluksi yhteensä 80 veturia. Ne kaikki ovat käytössä vuonna 2026, VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno kertoo.

Vectron-vetureiden sarjavalmistuksen on tarkoitus alkaa ensi kesänä ja VR:n pitäisi saada vuosittain käyttöönsä 8-10 veturia. Yhtiö on solminut Siemensin kanssa vielä option 97 veturin hankinnasta.

Uusilla vetureilla korvataan vanhoja neuvostovalmisteisia Sr1-vetureita, jotka ovat noin 40-vuotiaita ja teknisesti vanhentuneita.

-Korvaamme vanhimman pään vetureita. Pystymme korvaamaan myös dieselvetureita tällä hankinnalla, Auno sanoo.

Ensimmäinen 80 veturin ostos maksaa Aunon mukaan noin 300 miljoonaa euroa.

VR:n on hankinnastaan innoissaan, koska uudet veturit ovat nopeampia ja luotettavampia vanhoihin nähden.

-Vanhimmat veturimme kulkevat 140 kilometriä tunnissa, mutta Vectronien nopeus on 200 kilometriä tunnissa. Uudet veturit tehdään kestämään -40 asteen pakkasia. Ne ovat myös energiatehokkaampia, Auno toteaa.

Siemens on Aunon mukaan testannut vetureita Wienissä erikoispakastimessa, johon veturi on mahtunut.

-Veturi on käynnistetty pakastimessa -40 asteen pakkasessa ja katsottu, miten esimerkiksi kumitiivisteet ja laitteet ovat toimineet, hän sanoo.

Riski hankinnassa on siinä, kuinka hyvin veturit sopivat yhteen rataverkon kulunvalvonnan kanssa. Tämän takia takana on jo 1,5 vuotta testauksia ja lisää tehdään.

Tulevina vuosina tehdään samalla ratainvestointeja, kun Suomen kulkujärjestelmää muutetaan yleiseurooppalaiseen suuntaan.

-Uuteen tekniikkaan liittyy aina haavoittuvuuksia, Auno muistuttaa.

Vectronit pystyvät vetämään yli 2 000 tonnin tavarajunia, mikä on noin 10 prosenttia enemmän vanhoihin vetureihin verrattuna. Lisäksi kuljetusoperaatiot tulevat tehokkaammiksi, koska veturissa on radio-ohjauslaitteisto, jonka avulla kuljettaja voi liikuttaa veturia sen ulkopuolelta ja työskennellä itsenäisesti ilman muuta ratapihahenkilökuntaa.

-Radio-ohjattavuuden avulla yksi veturinkuljettaja pystyy huolehtimaan yhdellä veturilla operaatioista, joihin aiemmin olisi vaadittu erillinen dieselveturi, Auno selvittää.

Uudet veturit eivät VR:n mukaan johda kuljettajien irtisanomisiin.

-Eläkepoistuma on meillä suurta. Ennemminkin on kyse rekrytoinneista kuin irtisanomisista, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen sanoo.

VR:n tavoitteena on parantaa rautateiden matkustaja- ja tavaraliikenteen energiatehokkuutta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

VR:n ostama sähkö on tuotettu uusiutuvalla vesivoimalla. Yhtiön sähkölasku oli viime vuonna noin 30 miljoonaa euroa.

Asiasanat

Uusimmat