Uutiset

Xiaomi kovassa nousussa mobiilimaailmassa, tosi kalliiden älypuhelinten kategoria on syntynyt

Markkinajohtajia katsomalla vuoden kolmas neljännes ei tuonut älypuhelinmarkkinoille suurta dramatiikkaa: Samsung on edelleen kirkkaasti markkinaykkönen, Apple yhtä varmasti kakkonen ja kokonaismarkkina kasvaa yksinumeroisella prosenttiluvulla.

Suurista tutkimusyhtiöistä pääosa on nyt julkaissut dataa mobiilimarkkinoiden syyskaudelta, ja lähteestä riippuen Samsung ylsi noin 83 miljoonan kappalemyyntiin. Korealaisyhtiön kasvuprosentti lähentelee kymmentä, eli se on mukavasti kokonaismarkkinan kasvua (noin kuusi prosenttia) edellä. Kuten IDC tiedotteessaan asiaa luonnehtii, yhtiö on nyt virallisestikin päässyt yli viimevuotisesta spontaanisti tuleen syttyvien Galaxy Note 7 -puhelintensa fiaskosta.

Galaxy S8 -sarjan puhelimillaan Samsungilla oli keväästä asti etulyöntiasema, kun muilla valmistajilla ei ollut tarjota puhelimiinsa 18:9 -näyttöjä eikä ohuita reunoja. Nyt vastaavanlaisia tuotteita on tullut monelta muultakin (iPhone X lienee tunnetuin esimerkki), joten korealaisyhtiön etulyöntiasema on ohi.

Ennakkomyynnissä kovin suosittu iPhone X ei vielä näihin tilastoihin ehtinyt. Jouluneljännes on yleensäkin kännykkämyynnin kannalta hyvää aikaa, joten kiinnostavaa on nähdä miten Applen asema kohentuu. Nyt yhtiö myi 46,7 miljoonaa kappaletta, ja myynnin kasvu (2,6%) jäi markkinoiden keskiarvosta. Markkinakolmonen Huaweihin eroa on sentään vielä vajaan kahdeksan miljoonan myydyn puhelimen verran.

Suurimmassa kasvussa on markkinaviitonen Xiaomi. Sen 28 miljoonan kappaleen myynti kaksinkertaistui viime vuodesta. Strategy Analytics ehti jo toteamaan, että jos kasvutahti jatkuu, kiinalaisyhtiö voi ensi vuonna nousta jopa markkinakakkoseksi. Tämä on luonnollisesti aika suuri “jos”.

Tutkimusyhtiö Canalysin listauksen mukaan parhaiten yksittäisistä puhelimista myivät vanhemmat iPhone-mallit, iPhone 7 (13,0 milj.) sekä iPhone 6s (7,9 milj.). Kolmanneksi suosituin oli Samsungin Galaxy J2 Prime (7,8 milj.), jonka jälkeen tulevat Oppon A57 (7,8 milj.) sekä R11 (7,2 milj.).

Käyttöjärjestelmien puolella Googlen Android kerää volyymit, Applen iOS parhaat katteet ja muille jää vain murusia. Tässä ei ole vähään aikaan ollut mitään uutta eikä näkyvissä ole merkkejä duopolin heikentymisestä.

Pääosa tutkimusyhtiöistä tilastoi valmistajien myyntiä kanavaan, ts. jälleenmyyjille. Poikkeuksena on Gartner, joka tilastoi nimenomaan kuluttajakauppaa.

Vertailtaessa Gartnerin tilastoja muiden kokoamiin lukuihin, vaikuttaa siltä että kärkiviisikosta ainoastaan Samsung pärjäsi kuluttajakaupassa (85,6 milj. kpl.) hieman paremmin kuin myynnissä kanavaan.

Kaikilla muilla kuluttajakauppa oli jonkin verran pienempää kuin myynti jälleenmyyjille, mutta ero ei ollut järin dramaattinen. Korkeimmillaan puhutaan 2-3 miljoonasta kappaleesta. Ilmiö voi toki selittyä esimerkiksi joulumyyntiin varautumisella, joten siitä on vaikeaa vetää suuria johtopäätöksiä myynnin trendeistä.

Tutkimusyhtiö IDC julkaisi keskiviikkona ennusteen älypuhelinmarkkinan kehityksestä vuosina 2017-21. Ennusteisiin kannattaa suhtautua varsin skeptisesti, mutta joukkoon mahtuu pari kiinnostavaa trendiä.

Ensimmäisenä on uuden laitekategorian synty. IDC:n mukaan voidaan puhua eräänlaisesta ultra high-end -luokasta, johon kuuluvat kaikki 850 dollarin (noin 715 eur) hintaluokan laitteet. Näitä on tullut jo monelta valmistajalta. Suomalaisyhtiö HMD Global ei tähän kelkkaan ole ainakaan vielä lähtenyt, sillä sen alkusyksystä myyntiin tullut lippulaivapuhelin Nokia 8 maksaa alle 600 euroa.

IDC ennustaa älypuhelinten keskihinnan kasvavan viimevuotisesta 282 dollarista aina 317 dollariin vuonna 2021.

Toinen trendi on suurinäyttöisten puhelinten, nk. phablet-laitteiden suosion kasvu. Tähän kategoriaan lasketaan ne laitteet, joiden näytön koko on 5,5-7,0 tuumaa.

Niitä myydään IDC:n mukaan kuluvana vuonna 611 miljoonaa kappaletta, ja vuonna 2021 kaupan ennustetaan kasvavan miljardiin.

Koko älypuhelinmarkkina kasvaa ennusteen mukaan varsin maltillisesti, kuluvan vuoden 1,5 miljardista vuoden 2012 1,7 miljardiin.

Entä Nokia? IDC:n analyytikot kertoivat lokakuun alkupuolella mediassa, että ensimmäisen vuosipuoliskon aikana HMD:n puhelimia oli myyty 1,5 miljoonaa – tuolloin valikoima ja myynti olivat rajoitettuja. Alkusyksystä myynti oli yhtiön mukaan hyvää. Tarkempia lukuja IDC ei antanut, mutta tämä lienee yksi syy seurata puhelinten joulumyyntiä entistä suuremmalla mielenkiinnolla.

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat