Uutiset

"Yrittäjähenkiset kuluttajat" saavat sivutuloa kirpputoreilla kiertelystä

Aktiivinen vaatteiden myyminen kirpputorisovelluksessa on sivutyö nuorille.
Olivia Ringman pakkaa sovelluksessa myymiään kirpputorituotteita kotonaan. Kuva: Juha Tamminen

Olivia Ringman, 19, myy sivutyönään vaatteita verkkosovelluksissa. Osa vaatteista on hänen vanhojaan, mutta osan hän ostaa kirpputoreilta tai sovelluksista tarkoituksenaan myydä ne eteenpäin. Hän pyörii vapaa-ajallaan paljon kirpputoreilla ja selvittää, mikä on tällä hetkellä trendikästä.

– Jos näen kirpparilla jonkun trendaavan merkin vaatteen, niin ostan sen myytäväksi vaikkei se olisikaan kokoani, hämeenlinnalainen Ringman sanoo.

Ringman ja turkulainen Milja Pajunen tekevät rahaa myymällä vaatteita ja asusteita kirpputorisovellus Tisessä. He ovat käyttäneet norjalaista Tise-alustaa noin vuoden ajan ja tällä hetkellä he tienaavat siitä noin 200 euroa kuukaudessa.

Tise on vuonna 2020 Suomeen rantautunut kirpputorisovellus, joka muistuttaa ulkonäöltään paljon kuvasovellus Instagramia. Tisessä kuka tahansa voi myydä tai ostaa vaatteita, asusteita, huonekaluja, vauvanvaatteita ja kodintavaraa. Myyjä voi asettaa tuotteelle haluamansa hinnan, ja ostaja voi puolestaan tarjota. Myyjän hyväksyttyä tarjouksen myyjä toimittaa tuotteen kuljetettavaksi suoraan ostajalle. Vastaavanlaisia sovelluksia Suomessa on muun muassa Zadaa ja myös laajemmin ulkomailla toimiva Depop.

Tisen parissa vierähtää monta tuntia viikossa

Ringman ja Pajunen käyttävät aikaa myymiseen monta tuntia viikossa. Pelkästään tuotteiden nettiin lisäämisessä voi mennä jopa kolme tuntia.

– Ensin otan kuvat, muokkaan ne, tungen vaatteet takaisin kaappiin, lataan kuvat, kirjoitan kuvatekstin ja hashtagit (aihetunnisteet). Yleensä laitan paljon vaatteita kerralla, niin kyllä siinä monta tuntia menee, kertoo Ringman.

Myyjät viettävät paljon aikaa Tisen parissa silloinkin, kun eivät ole itse myymässä.

– Jos en ole vastailemassa viesteihin tai pakkaamassa paketteja, niin olen itse selailemassa ja ostamassa vaatteita, kertoo 20-vuotias Pajunen.

Ringmanin kaltaista myyjää kutsutaan yrittäjähenkiseksi kuluttajaksi, kertoo Aalto-yliopiston tutkijatohtori Linda Turunen. Yrittäjähenkiset kuluttajat harrastavat kirpputoreilla käyntiä ja aarteiden bongailua ja tuotteiden ostoa myyntitarkoitukseen. He eivät etsi omaa kokoaan tai tyyliään, vaan tuotteita joilla on arvoa.

– Yrittäjähenkinen kirppistely vaatii kuluttajalta paljon tietotaitoa esimerkiksi hinnoittelusta, trendeistä ja kysynnästä. Täytyy olla muotinenää, Turunen kertoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Hämeenlinnalainen Olivia Ringman käyttää kirpputorivaatteiden myymiseen sovelluksen kautta monta tuntia viikossa. Kuva: Juha Tamminen

Hämeenlinnalainen Olivia Ringman käyttää kirpputorivaatteiden myymiseen sovelluksen kautta monta tuntia viikossa. Kuva: Juha Tamminen

Ympäristöystävällisyys on tärkeä arvo myyjille

Tise-myyminen voi kuulostaa suurelta vaivalta, josta ei paljon tienaa. Ringman ja Pajunen eivät kuitenkaan tee sitä rahasta. He myyvät vaatteita silkasta rakkaudesta muotiin.

– Mielestäni tämä on hyvä tapa nauttia muodista ympäristöystävällisesti. Kiertelen kuitenkin kirppareilla, niin voin samalla löytää muillekin hienoja ja trendikkäitä vaatteita, pohtii Ringman.

Luovuus on tärkeä osa myymistä Pajuselle.

– Olen todella visuaalinen ihminen ja rakastan ottaa myyntikuvia vaatteista, Pajunen kertoo.

Kummallekin nuorelle myyjälle ympäristöystävällisyys onkin tärkeä arvo.

– Opin paljon ekologisuudesta entisessä työssäni kirpputorilla ja muotimarkkinoinnin opinnoissani, eli se on kyllä minulle iso tekijä tässä, Pajunen kertoo.

– On hyvä, että kirpputorivaatteita arvostetaan nykyään enemmän. Mitä vähemmän pikamuotia, sen parempi, sanoo Ringman.

Uusimmat

Fingerpori

comic