Uutiset

Yritykset haluavat uuden opiskelijan – opintoihin puuttumista pidetään kyseenalaisena

 

Logo opiskelijahaalareissa on ehkä näkyvin ja tunnetuin opiskelijoiden ja yritysten yhteistyön muoto. Yrityksillä on kuitenkin monia muitakin tapoja tehdä itsensä opiskelijan tykö.

Suomalaisten opiskelijajärjestöjen SYL:n, SAMOK:n, SAKKI ry:n ja SLL:n sekä matkatoimisto Kilroyn omistaman etupalvelu Frankin toimitusjohtaja Tiia Lehtola sanoo, että uudet opiskelijat ovat yritysten mielestä kiinnostava kohderyhmä. Moni opiskelija muuttaa pois vanhempien luota ja on ensimmäistä kertaa erilaisten kulutusvalintojen edessä.

Esimerkiksi etupalvelu Frankilla on noin 700 yritysyhteistyökumppania ympäri Suomen. Frankin ja opiskelijaetuuskortti ISIC:n kampuskiertueella on mukana useita eri alojen yrityksiä, joiden kanssa Frankin edustajat käyvät 25 suomalaisessa korkeakoulussa. Opiskelijoille jaetaan kiertueella esimerkiksi tuotepalkintoja.

Lehtolan mukaan opiskelijoille kohdennettu markkinointi on yrityksille paitsi oman imagon rakentamista ja kaupallisen menekin lisäämistä, myös tulevien mahdollisten työntekijöiden löytämistä.

Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) puheenjohtaja Heikki Koposen mukaan on opiskelijan alasta riippuvaista, minkälaista yritysyhteistyötä opiskelijan ainejärjestö tekee. Koponen opiskelee tuotantotaloutta Aalto-yliopistossa.

– Siellä alan yritykset esimerkiksi järjestävät ekskursioita tuotantolaitoksille tai esittelevät muulla tavalla yritysten toimintaa. Siihen saattaa kuulua myös illallinen tai lounas, Koponen listaa.

Perinteisesti myös jotkut lääkealan yritykset ovat tehneet yhteistyötä lääkäriopiskelijoiden kanssa. Esimerkiksi Orion on jakanut stetoskooppeja lääkäriopiskelijoille. Yrityksen markkinointijohtaja Jarmo Kettu kertoo sähköpostitse Lännen Medialle, että Orion järjestää luentoja ja informaatiotilaisuuksia lääkkeiden ja apuvälineiden käytön opastamiseen Suomessa yliopistopaikkakunnilla, joissa on lääketieteellinen tiedekunta. Lisäksi yritys järjestää informaatiotilaisuuksia farmasian opiskelijoille ja proviisoriopiskelijoille. Koulutustilaisuuksia reseptilääkkeistä yritys järjestää viimevaiheen opiskelijoille.

– Stetoskooppien lisäksi jaamme loppuvaiheen opiskelijoille myös lääkkeiden valintaan ja annosten oikeaan määräämiseen liittyviä apuvälineitä. Ne ja stetoskoopit ja ovat arvoltaan erittäin vähäisiä, sähköpostissa todetaan.

Koponen katsoo, että yritysyhteistyön kautta opiskelijat saavat kontaktin työelämään ja käsityksen siitä, millaista työelämä on. Lisäksi opiskelijat tekevät opinnäytetöitä toimeksiantoina eri yrityksille. Toisaalta hän huomauttaa, että välillä yritysten vahvaa läsnäoloa kritisoidaan.

– Totta kai sitä myös kritisoidaan ja pidetään kyseenalaisena, jos opiskelijan opintoihin halutaan liian aktiivisesti puuttua tai vaikuttaa heidän opintojensa kulkuun. Mitään laajamittaista tyytymättömyyttä ei kuitenkaan ole.

– Ensisijaisesti yritysyhteistyö auttaa opiskelijaa työllistymisessä, hän jatkaa.

Laura Myllymäki

 

Asiasanat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic