Automerkillä ja työnhakuaktiivisuudella on yllättävä yhteys: mitä kalliimpi auto on, sitä todennäköisemmin suomalainen etsii uutta työtä.
Tiedot selviävät Oikotien kyselystä, johon osallistui 15 517 vastaajaa, yhtä paljon miehiä ja naisia.
Kyselyn mukaan Bemarien ja Audien omistajat etsivät uusia töitä aktiivisemmin kuin esimerkiksi Volkswagenilla, Toyotalla, Skodalla tai Kialla ajavat.
BMW-kuskeista peräti 27 prosenttia hakee tällä hetkellä uutta työtä. Puolet heistä vähintäänkin seurailee työmarkkinoita mielenkiinnolla. Audi-kuskeista puolestaan 21 prosenttia etsii uutta työtä. Heistä 41 prosenttia vähintään seuraa työilmoittelu
Poikkeuksen arvoautokuskeista tekevät Mercedes-Benzin omistajat. Heistä 55 prosenttia ei ole kiinnostunut työpaikanvaihdoksesta.
– Yllättävää automerkin ja työnhakuaktiivisuuden yhteydessä on se, että palkkatason osalta korrelaatio on päinvastainen. Mitä suuremmat vuositulot, sitä vähemmän halua vaihtaa työpaikkaa, Oikotie Työpaikkojen johtaja Joonas Pihlajamaa toteaa tiedotteessa.