Miltei kaikki 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukevat sanomalehtiä, selviää Kansallisen mediatutkimuksen mittauksesta. Sanomalehtiä lukee 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä eli yli 4,1 miljoonaa suomalaista.
Sanomalehtiä luetaan ahkerasti kaikissa väestöryhmissä: eri ikäisistä suomalaisista sanomalehdet tavoittavat 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmistä 90–98 prosenttia ja eri tuloluokista 94–98 prosenttia.
Suomalaisista 86 prosenttia lukee sanomalehtisisältöjä digitaalisena. Yleisintä se on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, 94 prosenttia. Myös 65 vuotta täyttäneistä 74 prosenttia lukee digitaalisia sanomalehtiä.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 55 prosenttia. Printtilehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin: heistä 79 prosenttia lukee painettua sanomalehteä, kun 15–34-vuotiaiden ikäryhmässä vastaava lukema on 30 prosentin luokkaa.
Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee reilut 1,7 miljoonaa ja pelkästään painettuna reilut 400 000 suomalaista.
– On hienoa, että tutkitusti suomalaisten mielestä luotettavin media, sanomalehdet painettuina tai digitaalisina, on myös vuodesta toiseen ahkerassa käytössä, Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen sanoo tiedotteessa.
Kansallisen mediatutkimuksen toteutti Kantar TNS. Tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 suomalaista.