Sanoman tulos kohosi hivenen heinä-syyskuussa. Operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja nousi 148 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 147 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kasvoi 515 miljoonaan euroon 486 miljoonasta eurosta.
Tulosta veti oppimateriaaliyksikkö. Sen sijaan medialiiketoiminnoissa kehitys oli vaisumpaa.
– Kuten aina, kolmas vuosineljännes oli oppimisliiketoimintamme huippusesonkia, kun uuden kouluvuoden alkaessa kaikki kirjat toimitetaan kouluihin sekä uudet digitaaliset lisenssit aktivoidaan, kertoo toimitusjohtaja Susan Duinhoven tiedotteessa.
Oppimateriaaleissa Espanjan viivästyneet myynnit aiemmilta kuukausilta toteutuivat heinä-syyskuussa. Duinhoven odottaa kysynnän jatkavan kasvuaan Espanjassa myös ensi vuonna ja osittain vuonna 2024.
Sanoma sai elokuun lopussa päätökseen Pearsonin Italian ja Saksan liiketoimintojen yritysoston. Ostetut liiketoiminnot vaikuttivat positiivisesti kolmannen vuosineljänneksen tulokseen jo syyskuussa.
Tilaus- ja mainosmyynti laski vuoden takaiseen verrattuna
Sen sijaan Media Finlandin tulos laski hieman erityisesti paperin hinnannousun seurauksena. Myös Hollannin jakeluliiketoiminnassa kannattavuus oli matalampi.
– Media Finlandissa kolmannen vuosineljänneksen kokonaisliikevaihto pysyi vakaana, vaikka kuluttajamyynnin kysynnän tasaantuminen edellisillä neljänneksillä johti tilausmyynnin hienoiseen laskuun, Duinhoven sanoo.
Myös mainosmyynti laski hieman edellisvuodesta.
Sanoma Media Finland on STT:n pääomistaja.