Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Etsitkö eduskuntavaaliehdokasta? Tästä pääset Forssan Lehden vaalikoneeseen

Aktian tunnuksilla OmaVeroon kirjautuneet nähneet toisten asiakkaiden tietoja – palvelu taas auki

OmaVerossa on ollut häiriötilanne, jossa Aktian tunnuksilla sisään kirjautuneet asiakkaat näkivät toisten asiakkaiden tietoja. Asiasta kertoi Verohallinto Twitterissä kello 11 aikaan tiistaina aamupäivällä.

– Selvitämme asiaa ja kerromme, kun tiedämme enemmän. Toistaiseksi Aktian tunnuksilla ei voi OmaVeroon kirjautua. Pahoittelemme tilannetta! kirjoitetaan Twitter-päivityksessä.

Myöhemmässä tviitissä kerrottiin näyttävän siltä, että häiriö koskee kaikkea Suomi.fi-asiointia eli myös muita julkisia palveluita. OmaVero ja Palkka.fi olivat toistaiseksi suljettuina Suomi.fi-kirjautumishäiriön vuoksi eikä palveluihin kirjautuminen onnistunut millään tunnuksilla.

Verohallinto tviittasi puolen päivän jälkeen, että OmaVero on auki ja toimii muilla kuin Aktian tunnuksilla. Myöhemmin lähellä iltapäiväyhtä kerrottiin, että myös Aktian tunnukset toimivat taas OmaVerossa.

Aktia-pankki kertoi itse, että sillä oli tiistaina aamupäivällä järjestelmäpäivityksen yhteydessä häiriö tunnistuspalvelussa. Häiriö koski kaikkia palveluita, jotka vaativat vahvaa tunnistautumista, ja häiriön takia Aktian asiakkaat näkivät hetken aikaa toisen henkilön tietoja kirjautuessaan tunnistuspalveluun, pankin tiedotteessa kerrotaan.

Häiriö näkyi muun muassa Verohallinnon OmaVero-palvelussa, joka vaatii vahvan tunnistautumisen. OmaVero oli tiistaina päivällä jonkin aikaa kokonaan suljettuna.

Aktian tiedotteen mukaan noin tunnin kestänyt häiriö ei koskenut verkkopankkiin tunnistautumista. Aktia kertoo olevansa yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koski.