Kitkarenkaat ovat ajonvakautusjärjestelmillä varustetuissa autoissa aiempaa turvallisemmat. Tästä syystä kitkarenkaiden osuuden voisi tuplata ilman oleellisia haittavaikutuksia liikenneturvallisuuteen tai talvikunnossapitoon.
Tämä ilmenee Väyläviraston tuoreesta tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin talvirengastestejä vuosilta 1990–2022 sekä kuolemaan johtaneita talvikauden onnettomuuksia vuosina 1997–2020.
Tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa, että kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi verrattuna nastarenkaita käyttävien onnettomuuksiin.
Tämä johtuu ainakin henkilöautojen turvatekniikan kehittymisestä. Lisäksi haastavimmat talvikelit ovat 10–15 vuoden aikana vähentyneet.
Tutkimustuloksesta huolimatta ei kuitenkaan voida aukottomasti väittää, että kitkat olisivat turvallisempi tai muutenkaan parempi vaihtoehto kuin nastat.
Nastarenkaat pitävät kiistatta paremmin jäisellä tiellä, joskin samalla ne kuluttavat asfalttia ja tiemerkintöjä sekä heikentävät ilmanlaatua.
Kitkarenkaita käyttää noin 14 prosenttia autoilijoista. Tutkimuksen mukaan kitkarenkaita voisivat nykyistä useammin käyttää ne, joilla on paljon ajokokemusta erityisesti talvikeleillä, uudehko ajonvakautusjärjestelmällä varustettu ajoneuvo ja joilla ei ole ehdotonta tarvetta liikkua kaikkein haastavimmissa keleissä.
Ajonvakautusjärjestelmä korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä. Järjestelmä myös ehkäisee luisumista jarruttamalla sekä säätelemällä moottorin vääntöä.